Σε έντονη κριτική κατά των πολιτικών του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) προχώρησε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), υποστηρίζοντας ότι οι υποχρεωτικές ποσοστώσεις που ισχύουν από 1ης Ιανουαρίου 2025 οδηγούν σε κατακόρυφη αύξηση των τιμών και απειλούν την παραγωγή SAF στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με την IATA, η παγκόσμια παραγωγή SAF αναμένεται να φτάσει φέτος τα 2 εκατομμύρια τόνους, καλύπτοντας μόλις το 0,7% των συνολικών αναγκών των αεροπορικών εταιρειών. Ωστόσο, η τιμή του SAF στην Ευρώπη έχει διπλασιαστεί λόγω των χρεώσεων συμμόρφωσης που επιβάλλουν οι παραγωγοί και προμηθευτές, με αποτέλεσμα το κόστος να είναι πενταπλάσιο σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.

Η νομοθεσία της Ε.Ε. και του Ηνωμένου Βασιλείου απαιτεί φέτος τουλάχιστον 2% των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στις εξερχόμενες πτήσεις να είναι SAF, ποσοστό που θα αυξάνεται σταδιακά τα επόμενα χρόνια. Η IATA υπολογίζει πως το 1 εκατομμύριο τόνοι SAF που απαιτούνται για την κάλυψη της φετινής ζήτησης θα κοστίσουν 1,2 δισ. δολάρια, με επιπλέον 1,7 δισ. να προστίθενται λόγω των χρεώσεων συμμόρφωσης.

«Το κόστος της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια δεν θα πρέπει να επιβαρύνει δυσανάλογα τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA Willie Walsh. Παρότι αναγνώρισε ότι η παραγωγή SAF αυξάνεται, προειδοποίησε ότι η πρόοδος είναι αργή και το συνολικό ποσοστό εξακολουθεί να είναι ανεπαρκές.

Η IATA καλεί τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν πιο αποτελεσματικές πολιτικές, επισημαίνοντας ότι απαιτείται ανακατεύθυνση μέρους των παγκόσμιων επιδοτήσεων 1 τρισ. δολαρίων για τα ορυκτά καύσιμα, προς την παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και SAF. Παράλληλα, ζητά να ενταχθεί η παραγωγή SAF σε ένα ευρύτερο, ενοποιημένο πλαίσιο ενεργειακής πολιτικής στην Ε.Ε.

Παρά τις προκλήσεις, η IATA προβλέπει αύξηση των καθαρών κερδών των αεροπορικών εταιρειών σε 36 δισ. δολάρια για το 2025, από 32,4 δισ. το 2024, ενώ ο αριθμός επιβατών αναμένεται να φτάσει σε ιστορικό υψηλό των 4,99 δισ. Με τη μέση τιμή του καυσίμου να έχει μειωθεί κατά 13%, οι εταιρείες δείχνουν ανθεκτικότητα παρά τις εμπορικές εντάσεις και τις μειωμένες προβλέψεις ζήτησης.

Η επόμενη ετήσια γενική συνέλευση της IATA θα πραγματοποιηθεί στο Ρίο ντε Τζανέιρο τον Ιούνιο του 2026, φιλοξενούμενη από τον όμιλο Latam Airlines.