
Η φετινή τουριστική περίοδος στην Ευρώπη εξελίσσεται σε μία από τις πιο απαιτητικές των τελευταίων ετών, με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής να διαμορφώνουν το τοπίο. Παρά τις δυναμικές εκκινήσεις των early bookings, οι tour operators καλούνται πλέον να διαχειριστούν μία αγορά με έντονη αβεβαιότητα και πιέσεις τιμών
Στοίχημα η τελευταία στιγμή για tour operators
Σύμφωνα με την Travel Data + Analytics (TDA), οι κρατήσεις εμφάνισαν κάμψη τον Απρίλιο λόγω των καθυστερημένων φετινών αργιών του Πάσχα. Από τις αρχές Μαΐου, ωστόσο, παρατηρείται αναθέρμανση της ζήτησης, ιδιαίτερα για τη Γερμανική αγορά, με εταιρείες όπως η TUI να βλέπουν αύξηση στις πωλήσεις. Μέχρι τα τέλη Απριλίου, οι συνολικές πωλήσεις πακέτων διακοπών είχαν αυξηθεί κατά 4% σε σχέση με το 2023 – αύξηση που αποδίδεται περισσότερο στις ανατιμήσεις παρά στον αριθμό ταξιδιωτών.
Τουρκία: Ο πληθωρισμός φρενάρει τις κρατήσεις
Η Τουρκία, η οποία πέρυσι είχε κατακτήσει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των Γερμανών ταξιδιωτών, φέτος καταγράφει μείωση αφίξεων της τάξεως του 5%. Ο λόγος; Η εκρηκτική άνοδος του πληθωρισμού και η συνεχιζόμενη αύξηση τιμών στα τουριστικά πακέτα. Αυτό έχει ευνοήσει προορισμούς όπως η Ισπανία και η Ελλάδα, οι οποίοι εμφανίζονται πιο σταθεροί τιμολογιακά.
Η Ελλάδα κρατά σταθερά την ανταγωνιστική της θέση
Η χώρα μας, που το 2023 υποδέχθηκε πάνω από 5,4 εκατ. Γερμανούς τουρίστες, δείχνει να διατηρεί τη δυναμική της. Παρά τις ανατιμήσεις, παραμένει ανταγωνιστική σε σχέση με άλλους δημοφιλείς μεσογειακούς προορισμούς. Επιπλέον, η κατάρρευση του τουριστικού κολοσσού FTI στη Γερμανία φαίνεται να ευνοεί την Ελλάδα, η οποία κερδίζει μερίδιο αγοράς μαζί με την Αίγυπτο και την Τουρκία.
Η κατάρρευση της FTI δημιουργεί νέα δεδομένα
Η χρεοκοπία της FTI άφησε «ορφανή» μια αγορά άνω των 3 δισ. ευρώ. Τουριστικοί κολοσσοί όπως η TUI, η Dertour και η Anex Group σπεύδουν να καλύψουν το κενό. Η Τουρκία, μάλιστα, έχει ήδη ρίξει στην αγορά νέες προσφορές σε δεύτερης και τρίτης γραμμής ξενοδοχεία, προσπαθώντας να ξανακερδίσει χαμένο έδαφος στη last-minute αγορά.
Οι ΗΠΑ χάνουν έδαφος, κερδίζει η Ασία και η κρουαζιέρα
Η τουριστική κίνηση από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ υποχωρεί αισθητά λόγω του υψηλού κόστους, με τις κρατήσεις από τη Γερμανία να είναι μειωμένες πάνω από 30%. Οι ταξιδιώτες στρέφονται πλέον σε πιο προσιτούς μακρινούς προορισμούς, όπως η Καραϊβική και η Νοτιοανατολική Ασία. Σημαντική ανάκαμψη σημειώνουν επίσης οι κρουαζιέρες, με την κατασκευή νέων πλοίων και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών.
Last-minute χωρίς προσφορές
Η last-minute αγορά έχει αλλάξει. Οι μεγάλες προσφορές είναι πλέον σπάνιες και οι τουρίστες καλούνται να αποφασίσουν γρήγορα, χωρίς να περιμένουν μεγάλες εκπτώσεις. Η οικονομική πίεση δεν αποθαρρύνει τους περισσότερους – περίπου 10-15% των Γερμανών δηλώνουν πως βρίσκονται οριακά οικονομικά, αλλά συνεχίζουν να προγραμματίζουν διακοπές, κυρίως για λόγους ψυχολογικής ανάγκης.
Καλοκαίρι χωρίς «σίγουρες» πωλήσεις
Οι επαγγελματίες του τουρισμού περιμένουν ένα καλοκαίρι γεμάτο προκλήσεις. Η ανάγκη για προσαρμογή, γρήγορες κινήσεις και στοχευμένες καμπάνιες είναι πλέον επιβεβλημένη. Η Ελλάδα, με τη σταθερότητα, την εικόνα ασφάλειας και το φυσικό της κάλλος, έχει τις προϋποθέσεις να πρωταγωνιστήσει και φέτος — όμως τίποτα δεν είναι εγγυημένο.