
Η τεχνητή νοημοσύνη, οι «πολυτελείς αποδράσεις» και τα ταξίδια με πάθος για μουσική ή αθλητισμό διαμορφώνουν τη νέα εποχή στον τουρισμό, σύμφωνα με τη μεγάλη έρευνα της Marriott Bonvoy για το 2026.
Τέσσερις στους πέντε ταξιδιώτες στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική (79%) δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ταξιδέψουν το ίδιο ή περισσότερο το 2026 σε σχέση με φέτος, όπως αποκαλύπτει η νέα έρευνα της Marriott Bonvoy “2026 EMEA Ticket to Travel Report”, που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 22.000 συμμετέχοντες σε 11 βασικές αγορές της περιοχής.
Ο μέσος ταξιδιώτης σχεδιάζει πέντε διακοπές μέσα στο 2026 — δύο στη χώρα του, δύο κοντινές (έως τέσσερις ώρες πτήση) και μία μακρινή.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει στα ταξιδιωτικά σχέδια
Η έρευνα δείχνει ότι η AI γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι του ταξιδιωτικού σχεδιασμού.
Το 50% των ταξιδιωτών χρησιμοποίησε ήδη τεχνητή νοημοσύνη για να αναζητήσει ή να οργανώσει διακοπές — έναντι 41% πέρυσι και μόλις 26% το 2023.
Μάλιστα, το 14% δηλώνει ότι τη χρησιμοποιεί «όλη την ώρα», ενώ το 50% θα αισθανόταν άνετα να κλείσει κατάλυμα αποκλειστικά μέσω πλατφόρμας AI.
Οι νεότερες γενιές ηγούνται: το 71% των Gen Z έχει χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη, ενώ στους 25-34 ετών το ποσοστό φτάνει το 24% για καθημερινή χρήση.
Το «lux-scaping»: πολυτέλεια σε μικρές δόσεις
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες τάσεις που αναδεικνύει η έρευνα είναι το «lux-scaping» — η επιλογή μιας πολυτελούς εμπειρίας (όπως spa ή διαμονή 5 αστέρων) στην αρχή ή το τέλος των διακοπών.
Έξι στους δέκα ταξιδιώτες (59%) έχουν ήδη υιοθετήσει αυτή την πρακτική, ενώ το 22% το έκανε τους τελευταίους 12 μήνες.
Η τάση είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις ηλικίες 25-34 ετών (35%) και 18-24 (29%).
Το 46% δηλώνει ότι τους βοηθά να χαλαρώσουν και να μπουν «στο πνεύμα των διακοπών», ενώ το 43% θεωρεί ότι ένα πολυτελές φινάλε κάνει την επιστροφή πιο ευχάριστη.
«Passion pursuits»: Ταξίδια με σκοπό
Μια ακόμη δυναμική τάση είναι τα «passion pursuits», ταξίδια με αφορμή την αγάπη για ένα χόμπι ή μια εμπειρία.
Το 68% των συμμετεχόντων έχει ταξιδέψει τουλάχιστον μία φορά για έναν τέτοιο σκοπό, όπως για μουσική, πολιτισμό ή αθλητισμό.
Το 48% πήγε διακοπές για να παρακολουθήσει συναυλία ή φεστιβάλ, ενώ το 47% ταξίδεψε για αθλητικό γεγονός.
Η τάση είναι ακόμη πιο έντονη στους νέους: 82% των Gen Z και 77% των millennials το έχουν κάνει τον τελευταίο χρόνο.
Η άνοδος του «country hopping»
Το λεγόμενο «country hopping», δηλαδή ταξίδι σε περισσότερες από δύο χώρες μέσα στην ίδια απόδραση, κερδίζει έδαφος.
Περισσότεροι από τους μισούς (52%) σχεδιάζουν να το δοκιμάσουν το 2026 — με κορυφαία συμμετοχή στις ηλικίες 25-34 (66%).
Η τάση, που ξεκίνησε από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, κατακτά πλέον και την Ευρώπη.
Οι νέες προτεραιότητες στη διαμονή
Οι ταξιδιώτες εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στην καθαριότητα (89%), την τιμή (88%) και την τοποθεσία (87%). Ωστόσο, όλο και περισσότεροι ζητούν solo-friendly (58%) και pet-friendly καταλύματα (47%).
Οι all-inclusive διακοπές αναδεικνύονται ως η πιο επιθυμητή μορφή διακοπών για το 2026 (45%), ξεπερνώντας τα resort holidays (33%) και τα city breaks (29%).
Βιωσιμότητα: πάντα στο επίκεντρο
Η έρευνα δείχνει πως το 73% των ταξιδιωτών ελέγχει τουλάχιστον κάποιες φορές το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των επιλογών του, ενώ το 32% εξετάζει τη βιωσιμότητα του καταλύματος πριν κάνει κράτηση.
Όπως δήλωσε ο Andrew Watson, Chief Commercial Officer της Marriott International – EMEA, «η τεχνητή νοημοσύνη, η ανάγκη για αυθεντικές εμπειρίες και η συνειδητή προσέγγιση στη βιωσιμότητα αλλάζουν ριζικά τον τρόπο που ταξιδεύουμε».

























