Νέο κάλεσμα για άμεση και ουσιαστική μεταρρύθμιση των υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας (ATC) στην Ευρώπη απηύθυνε η Ryanair, δημοσιοποιώντας τη μηνιαία έκθεση «League of Delays» για τον Ιούνιο.

Στο επίκεντρο της κριτικής της εταιρείας βρέθηκαν και πάλι η Γαλλία, η Ισπανία, η Γερμανία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τις οποίες η Ryanair κατηγορεί για κακοδιαχείριση και ελλείψεις προσωπικού.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι πέντε αυτές χώρες ευθύνονται για το μεγαλύτερο ποσοστό καθυστερήσεων πτήσεων στην Ευρώπη για το 2024, την ώρα που άλλες χώρες – όπως η Ιρλανδία, η Δανία και η Ολλανδία – διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον εναέριο χώρο χωρίς σημαντικές δυσλειτουργίες.

Michael O’Leary: «Οι επιβάτες πληρώνουν ακριβά για υπηρεσίες που δεν λειτουργούν»

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, κατηγόρησε ανοιχτά τις εθνικές υπηρεσίες ATC για «χρόνια αδιαφορία» και «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις» που πλήττουν τόσο τις αεροπορικές εταιρείες όσο και τους επιβάτες. Όπως ανέφερε, οι πολίτες πληρώνουν για υπηρεσίες που συχνά αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αυξημένης αεροπορικής κίνησης, λόγω ελλείψεων σε προσωπικό και κακής διαχείρισης.

Εκστρατεία πίεσης στους υπουργούς Μεταφορών

Η Ryanair ξεκινά δημόσια εκστρατεία με τον τίτλο «Air Traffic Control Ruined Your Flight», καλώντας τους επιβάτες να στείλουν επιστολές διαμαρτυρίας στους εθνικούς υπουργούς Μεταφορών. Στόχος είναι να ασκηθεί πίεση για άμεσες αλλαγές στη στελέχωση και τη λειτουργία των υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας, ενόψει της θερινής περιόδου αιχμής.

Διαχρονικό πρόβλημα, ελλιπής ευρωπαϊκή αντίδραση

Η Ryanair επισημαίνει πως πρόκειται για διαχρονικό πρόβλημα, ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου οι συχνές απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας δημιουργούν σοβαρά προβλήματα. Παρά τις συνεχείς εκκλήσεις, δεν έχει υπάρξει έως σήμερα ουσιαστική παρέμβαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή τις κυβερνήσεις.

Την ίδια στιγμή, χώρες με μικρότερα δίκτυα αλλά υψηλότερα πρότυπα διαχείρισης, όπως η Δανία και η Σλοβακία, καταφέρνουν να περιορίσουν τις καθυστερήσεις ακόμη και στις περιόδους αιχμής.

Ανάγκη για συνολική μεταρρύθμιση

Η Ryanair καλεί την ΕΕ να προχωρήσει σε θεσμική μεταρρύθμιση του συστήματος διακυβέρνησης των υπηρεσιών ATC στην Ευρώπη, βάζοντας τέλος στη λειτουργία τους ως ανεξέλεγκτα κρατικά μονοπώλια. Η εταιρεία ζητά καλύτερη στελέχωση, ψηφιακή αναβάθμιση και θέσπιση μηχανισμών λογοδοσίας, ώστε να βελτιωθεί η αξιοπιστία και η αποδοτικότητα των αερομεταφορών.

Καθώς το καλοκαίρι του 2025 εξελίσσεται με ιδιαίτερα υψηλή τουριστική ζήτηση, η ένταση μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και κρατικών αρχών φέρνει στο προσκήνιο τις παθογένειες ενός κρίσιμου για την Ευρώπη τομέα.