
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Τις 21 τάσεις που πρόκειται να διαμορφώσουν τα ταξίδια το 2025, αποκάλυψε το Condé Nast Traveller.
H διεθνής συντακτική ομάδα του, παρουσιάζει τη λίστα με τους πολλούς τρόπους που θα δούμε τον κόσμο φέτος, από προσβάσιμα ταξίδια περιπέτειας και ολιστική μακροζωία μέχρι οικογενειακές αποδράσεις τα Σαββατοκύριακα και αθλητικές περιπέτειες.
1. Το ταξίδι BookTok
Φταίει η συλλογική αίσθηση της λεγόμενης «εγκεφαλικής σήψης» – η λέξη της χρονιάς του Oxford University Press για το 2024- αλλά τα βιβλία έχουν μια street-style στιγμή.
Τα πλάνα διασημοτήτων από την Dua Lipa μέχρι τον Jacob Elordi που κάνουν zipping στο αεροδρόμιο τους δείχνουν να κρατούν βιβλία σαν να είναι αξεσουάρ σχεδιαστών.
Το BookTok – μια κατηγορία TikTokers που επικεντρώνεται στο λογοτεχνικό περιεχόμενο – δίνει νέα ώθηση στην αρχαία έννοια του βιβλιοτουρισμού.
Αυτό οδήγησε ακόμη και την εταιρεία ομαδικών ταξιδιών Explore Worldwide να διεξάγει διαδικτυακή έρευνα σε 2.000 Βρετανούς για να επιβεβαιώσει αυτό που οι λάτρεις των βιβλίων ήδη γνωρίζουν. Το 72% δήλωσε ότι ένα μυθιστόρημα τους ενέπνευσε να ταξιδέψουν κάπου αλλού.
2. Αστροκαρτογραφία
Όλοι μας έχουμε πάει σε μέρη με τα οποία νιώθουμε άμεση σύνδεση καθώς και σε εκείνα που για τον ένα ή τον άλλο λόγο μας φαίνονται «εκτός».
Και ενώ πολλοί από εμάς γνωρίζουν τα ζώδια των άστρων τους και ίσως διαβάζουν ακόμη και το καθημερινό τους ωροσκόπιο για να καταλάβουν γιατί η εβδομάδα μας μπορεί να εξελίσσεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο, μια ολοένα και πιο δημοφιλής υποκατηγορία της αστρολογίας ισχυρίζεται ότι μας μας επηρεάζουν και οι διάφοροι προορισμοί.
3. Ο μακρύς μήνας του μέλιτος
Ο όρος μήνας μέλιτος χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να περιγράψει τον πρώτο μήνα του γάμου (επειδή υποτίθεται ότι είναι ο πιο γλυκός). Αργότερα, χρησιμοποιήθηκε για να σημαίνει τις πρώτες διακοπές που κάνει ένα νεόνυμφο ζευγάρι.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, τα ζευγάρια έχουν αποφύγει το άλλοτε παραδοσιακό καταφύγιο σε παραλία με λευκή άμμο για διακοπές ή μίνι-μεσονύκτια σε προορισμούς μικρών αποστάσεων.
Καθώς πολλά ζευγάρια μπορούν πλέον να εργάζονται εξ αποστάσεως και αρκετά ξενοδοχεία ανοίγουν πολυτελείς κατοικίες, οι ταξιδιώτες μπορούν να δεσμευτούν για πιο μακροπρόθεσμες διαμονές στον προορισμό των ονείρων τους.
4. Μαθήματα ιστορίας μέσα από τα μουσεία γυναικών
Οι φρέσκες προοπτικές μας αφήνουν να δούμε τον κόσμο μέσα από μια γυναικεία ματιά. Πολιτιστικοί χώροι που προβάλλουν την επιρροή των γυναικών σε τομείς από τις τέχνες έως την πολιτική, υπερασπίζονται πρωτοπόρους που διαμόρφωσαν την ιστορία με τρόπους που συχνά παραβλέπονται.
Σε συνδυασμό με μια κίνηση προς δρομολόγια που ξεκλειδώνουν τον αντίκτυπο, οι διακοπές γίνονται λιγότερο για να τσεκάρουμε τα προφανή ορόσημα και περισσότερο για να εκτιμήσουμε αφιλτράριστες, προκλητικές ιστορίες από το περιθώριο.
5. Kαινοτόμες τοποθεσίες εστιατορίων
Ααφότου ο 10θέσιος χώρος Sukiyabashi Jiro στο μετρό του Τόκιο απέσπασε τρία αστέρια Michelin, οι πελάτες και οι σεφ σκέφτονται έξω από το κουτί όσον αφορά τις καινοτόμες τοποθεσίες εστιατορίων.
Οι γαστρονομικές εμπειρίες συνεχίζουν να φτάνουν σε νέα ύψη και όσοι αναζητούν εξαιρετικό φαγητό αναζητούν συνεχώς ανεκμετάλλευτα υλικά και ανεξερεύνητα μέχρι πρότινος μέρη για να γευματίσουν με αυτά.
Από την άκρη του διαστήματος μέχρι βαθιά κάτω από τη θάλασσα, πολλοί πηγαίνουν μακριά από το πλέγμα για να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα και γαστρονομικές αισθήσεις σε εκλεκτό περιβάλλον.
6. Προσβάσιμο ταξίδι περιπέτειας
Η προσιτή περιπέτεια μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα με ειδικές ανάγκες, οι φίλοι και οι οικογένειες μπορούν να βιώσουν την υπέροχη ύπαιθρο και τον κόσμο γενικότερα.
Από τον καινοτόμο προσαρμοστικό αθλητικό εξοπλισμό έως τους ταξιδιωτικούς πράκτορες με πιο περιεκτικούς αποκλεισμούς, η τάση εστιάζει στην ανάπτυξη περιπέτειας στην ύπαιθρο -από σκι και πεζοπορία μέχρι καγιάκ, ράφτινγκ και ποδηλασία βουνού- προσβάσιμες με την άρση των φυσικών και συμπεριφορικών εμποδίων.
7. Γυναικεία περιπέτεια
Οι γυναίκες ήταν από καιρό λάτρεις της περιπέτειας –σκεφτείτε τη Jeanne Baret, η οποία έκανε τον γύρο του πλανήτη το 1767– αλλά η βιομηχανία έχει καλύψει ιστορικά τους άνδρες.
Αυτή η ανισορροπία προέρχεται εν μέρει από την έλλειψη γυναικών σε ηγετικούς ρόλους, όπως η καθοδήγηση. Ωστόσο, πρωτοβουλίες όπως η δωρεάν εκπαίδευση οδηγών πεζοπορίας στο Νεπάλ για γυναίκες κλείνουν το χάσμα, εμπνέοντας περισσότερες γυναίκες ταξιδιώτες να αναζητήσουν περιπετειώδεις εμπειρίες μακριά από το σπίτι.
8. Αθλητικές περιπέτειες
Αν το 2024 ήταν η χρονιά για να ταξιδέψουμε ως φίλαθλοι, το 2025 θα ταξιδεύουμε για να διοχετεύσουμε τον εσωτερικό μας αθλητή.
Η εταιρεία φιλοξενίας Accor προβλέπει ότι οι αθλητικές περιπέτειες θα είναι μια από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές τάσεις το 2025.
Σύμφωνα με την έκθεση πρόβλεψης τάσεων, το 18% των Βρετανών σχεδιάζει να ταξιδέψει για να συμμετάσχει σε αθλήματα, κάτι που συμπίπτει με 50% αύξηση στις αναζητήσεις για «διακοπές προπόνησης» τον τελευταίο χρόνο.
9. Η μακροζωία γίνεται ολιστική
Η εμμονή μας με τη μακροζωία –η αναζήτηση όχι απλώς μεγαλύτερης αλλά υγιέστερης ζωής– δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης.
Φέτος, τα θέρετρα ευεξίας και τα καταφύγια επικεντρώνονται σε λιγότερο διασκεδαστικούς παράγοντες που υποστηρίζονται από τις Μπλε Ζώνες, όπως ο σκοπός, η κοινότητα και η φυσική κίνηση.
10. Αγροτική αναβάθμιση
Καθώς το κίνημα από το αγρόκτημα στο πιρούνι εξελίσσεται από την απλή κατανάλωση στην ενεργό συμμετοχή, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων της υπαίθρου προσκαλεί τους τουρίστες να επανασυνδεθούν με τις προγονικές ρίζες τους μέσω καθηλωτικών εκδρομών όπου μπορούν να κατακτήσουν τις προβιομηχανικές δεξιότητες.
11. Δημιουργικές συνεργασίες ξενοδοχείων
Τα ξενοδοχεία έχουν γίνει πολύ περισσότερα από μέρη για να ξαπλώσετε το κεφάλι σας για τη νύχτα.
Η συνεργασία με ενδιαφέρουσες και μοναδικές επωνυμίες και ανθρώπους και η υπεράσπιση των πάντων -από τη βιωσιμότητα έως την τοπική δεξιοτεχνία- δίνει στα ξενοδοχεία την ευκαιρία να προσφέρουν στους επισκέπτες μια εικόνα για άλλους κόσμους (ενισχύοντας παράλληλα το δικό τους ήθος).
Θα μπορούσε να είναι μέσω της ιστορίας πίσω από τους κατασκευαστές του σαπουνιού με το οποίο κάνετε αφρό στο ντους, τους κόκκους στον καφέ σας ή την τοπικά φτιαγμένη καρέκλα στην οποία κάθεστε στο λόμπι για να προλάβετε τα email σας.
12. Προορισμοί παράκαμψης
Οι παρακάμψεις ήταν πάντα μέρος της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Να χαθείς λίγο επίτηδες, να στρίψεις αυτόν τον δρόμο για να αποφύγεις το μποτιλιάρισμα και να βρεις ένα υπέροχο μικρό κατάστημα φάρμας στο δρόμο.
Το ταξίδι παράκαμψης ακολουθεί την ίδια αρχή, βρίσκοντας έναν μικρότερο, λιγότερο γνωστό προορισμό κοντά στον κύριο και περνώντας λίγες μέρες εκεί.
Είναι μια ευκαιρία να ξεφύγετε από τα πλήθη και να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο για να γνωρίσετε ένα μέρος ένα υποείδος αργών ταξιδιών, πραγματικά.
13. Οικογενειακό Σαββατοκύριακο
Τα Σαββατοκύριακα προσφέρουν την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής προς όφελος του τελευταίας.
Ενα διάλειμμα, με ή χωρίς την οικογένεια (το λεγόμενο grey or midlife gap year), τα sabbaticals μπορεί να είναι μεταμορφωτικό και γεμάτο εκπαιδευτικές εμπειρίες.
14. Νέα αυγή για τον οινοτουρισμό
Οι τουρίστες έχουν από καιρό αποτολμήσει ταξίδια σε περιοχές κρασιού που είναι τόσο ευχάριστα όσο και εκπαιδευτικά γεμάτα με γευσιγνωσίες, περιηγήσεις σε οινοποιείο, βουκολικά τοπία με αμπελώνες και αγορές για αναμνηστικά από το κελάρι.
Ωστόσο, ενώ διάσημες περιοχές όπως το Μπορντό, η Τοσκάνη και η κοιλάδα Ντούρο ήταν οι παραδοσιακοί στόχοι, η περιέργεια γύρω από λιγότερο γνωστούς και αναδυόμενους προορισμούς για οινοτουρισμό αυξάνεται.
15. Η έκρηξη κατά του μπάτλερ
Η πολυτελής φιλοξενία εξελίσσεται, με τους ταξιδιώτες να έλκονται προς ιδιωτικές, εξατομικευμένες εμπειρίες που αισθάνονται περισσότερο σαν το σπίτι τους.
Η έμφαση στην επίσημη υπηρεσία μειώνεται και αντικαθίσταται από την επιθυμία για αυτονομία και ανεπίσημο χαρακτήρα.
Καθώς η απομακρυσμένη εργασία και η παγκόσμια κινητικότητα αναδιαμορφώνουν τον τρόπο ζωής και ταξιδιού των ανθρώπων, οι επισκέπτες εκτιμούν όλο και περισσότερο την ευελιξία και τις ανέσεις που μοιάζουν με το σπίτι.
Συνδυάζοντας τεχνολογία, αυτονομία και διακριτική πολυτέλεια, τα ξενοδοχεία ευθυγραμμίζονται με τις εξελισσόμενες απαιτήσεις των σύγχρονων ταξιδιωτών που αναζητούν ανεπίσημες, προσαρμόσιμες εμπειρίες που δίνουν προτεραιότητα στη χαλάρωση και την αυθεντικότητα έναντι των αυστηρών και ξεπερασμένων πρωτοκόλλων.
16. Ταξίδια με πυρήνα καουμπόη
Η αγάπη για την Άγρια Δύση επηρεάζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε. Οι αποδράσεις σε στυλ καουμπόη κερδίζουν δημοτικότητα, από διαμονή σε ράντσο και ιππασία μέχρι κατασκήνωση κάτω από τα αστέρια ή διακοπές σε φεστιβάλ μουσικής κάντρι.
17. Κρουαζιέρα με νυχτερινή ζωή
Ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει διπλασιάσει την πρόσβαση και τις εμπειρίες στην ξηρά, όπως αποδεικνύεται από την άνοδο των δρομολογίων που εξερευνούν τα πιο απομακρυσμένα μέρη του κόσμου, όπως η Γροιλανδία και η Παπούα Νέα Γουινέα.
Τώρα, περισσότερα πλοία προσθέτουν διανυκτερεύσεις σε λιμάνια στα δρομολόγια τους, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιβάτες μπορούν να βιώσουν όλα όσα προσφέρει ένας προορισμός πολύ μετά τη δύση του ηλίου.
18. Locavore σαλόνια αεροδρομίων
Όλο και περισσότερο, οι πλουσιότεροι επιβάτες του κόσμου περιμένουν πιο πολλά από τα σαλόνια των αεροπορικών εταιρειών τους.
Οι εκλεπτυσμένοι εσωτερικοί χώροι, οι λοβοί ύπνου, τα ντους, τα στούντιο γιόγκα, οι περιποιήσεις σπα, το γυάλισμα παπουτσιών, οι συλλογές τέχνης, η σαμπάνια και τα εστιατόρια με πλήρεις υπηρεσίες είναι πλέον συνηθισμένα.
Καθώς η ζήτηση για lounge αυξάνεται και οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να συνεχίσουν τις συχνές πτήσεις τους με το επίπεδο της ελίτ, οι αερομεταφορείς αξιοποιούν τώρα την τάση της τοπικής κουζίνας να σερβίρουν πιάτα με περισσότερες ρίζες στον προορισμό.
19. Πουλυτελή σιδηροδρομικά ταξίδια
Οι φορείς εκμετάλλευσης πολυτελών τρένων ανακαλύπτουν εκ νέου τα σιδηροδρομικά ταξίδια κάνοντας περίτεχνες εξορμήσεις εκτός, τόσο ελκυστικές όσο και τα βαγόνια τους.
Τα πρόσφατα δρομολογημένα εκδρομικά τρένα αργής ταχύητητας (με 50 μίλια/ώρα) δημιουργούν εκτεταμένες στάσεις στα δρομολόγια τους, όπου οι επιβάτες μπορούν να κάνουν τα πάντα, από κυνήγι τρούφας στο Πιεμόντε μέχρι άγρια κολύμβηση στην περιοχή της λίμνης Ντιστρίκ.
Δεν είναι πλέον μόνο το ταξίδι ή ο προορισμός, αλλά έχει να κάνει με την πρόσβαση σε πλευρικές εμπειρίες και παρακάμψεις. Και όλα αυτά ενώ έχετε μια πολυτελή σουίτα για να επιστρέψετε κάθε βράδυ.
20. Jomo
Μπορεί να είστε πολύ εξοικειωμένοι με το fomo ή να φοβάστε ότι θα χάσετε, αλλά σε έναν υπερσυνδεδεμένο κόσμο όπου είναι ένας αγώνας για τα πολυάσχολα προγράμματα, οι διακοπές θα πρέπει να είναι το τελευταίο μέρος όπου αναπαράγουμε αυτό το άγχος.
Ωστόσο, μια σχετικά απλή αλλαγή νοοτροπίας θα μπορούσε να διαμορφώσει το επόμενο ταξίδι σας. Μπείτε στο Jomo –τη χαρά της απώλειας– ένα είδος «μαλακού ταξιδιού» που βρίσκεται δίπλα στο πιο οικείο «αργό ταξίδι».
Έχει να κάνει λιγότερο με τον ρυθμό του να βλέπεις ένα μέρος και περισσότερο με το να κάνεις λιγότερα, να νιώθεις περισσότερα και να βυθίζεσαι στην εμπειρία, στους ανθρώπους που συναντάς και με τους οποίους είσαι.
21. Νυχτερινός τουρισμός
Με την τάση του αστροτουρισμού να έχει εδραιωθεί, το λογικό επόμενο βήμα είναι να βρείτε άλλες περιπέτειες που μπορούν να έχουν οι ταξιδιώτες τη νύχτα.
Επειδή με το φως του ήλιου έρχονται τα πλήθη και η ζέστη, οι νυχτερινές δραστηριότητες σημαίνουν χαμηλότερες θερμοκρασίες και λιγότερους ανθρώπους.
Αναδεικνύοντας αυτό το σημείο, η Wayfairer Travel αναφέρει ότι σημείωσε άνοδο 25% σε αιτήματα για εμπειρίες όπως νυχτερινές καταδύσεις στον Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο και την Ερυθρά Θάλασσα της Αιγύπτου, νυχτερινά σαφάρι άγριας ζωής στη Ζάμπια και την Κένυα και το βόρειο φως στη Νορβηγία και την Ισλανδία.