
της Εύας Οικονομάκη
Ποδαρικό με την προκήρυξη τριών διαγωνισμών για την αξιοποίηση των υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας λιμανιών του Βόλου και του Ηρακλείου και τη μακροχρόνια μίσθωση της πρώην αμερικάνικης βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου θα κάνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στόχος του οποίου είναι η επίτευξη εσόδων 2 δισ. ευρώ για το 2021 από την εκμετάλλευση των ώριμων assets που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του.
Μπορεί η υγειονομική κρίση να «φρέναρε» για λίγο τις διαδικασίες αξιοποίησης των ακινήτων του Ταμείου, ωστόσο, το 2021 αναμένεται να προκηρυχθούν, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, τρεις διαγωνισμοί και να συνεχιστούν επτά ακόμη που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μέσα στον Ιανουάριο τοποθετείται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των προσφορών για την αξιοποίηση των λιμανιών της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, ενώ λήγει και η ημερομηνία κατάθεσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για τη Λάρκο. Μέχρι τα τέλη του πρώτου μήνα του 2021 αναμένεται να κατατεθούν και οι δεσμευτικές προσφορές που αφορούν τις ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας, σύμφωνα με το σχέδιο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα προχωρήσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του υπόγειου φυσικού χώρου στη Νότια Καβάλα.
Οι νέοι διαγωνισμοί
Μέσα στο α’ τρίμηνο του 2021 αναμένεται να προκηρυχθούν, με βάση το χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, οι διαγωνισμοί για την εκμετάλλευση των λιμανιών του Βόλου και του Ηρακλείου Κρήτης. Τα δύο περιφερειακά λιμάνια θεωρούνται ώριμα προς αξιοποίηση, με τους επενδυτές, Έλληνες και ξένους, να έχουν ήδη εκφράσει τις προθέσεις τους σχετικά με την εκμετάλλευσή τους. Οι διαγωνισμοί θα προβλέπουν την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών (67%) των δύο Οργανισμών Λιμένος, κατά τα πρότυπα των διαγωνισμών που βρίσκονται σε εξέλιξη για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας.
-
Το λιμάνι του Ηρακλείου
Χάρη στη γεωστρατηγικής σημασίας θέση που κατέχει, το κρητικό λιμάνι έχει μαγνητίσει το ενδιαφέρον των επενδυτών, καθώς αποτελεί μέχρι σήμερα σημαντικό κέντρο διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων στη λεκάνη της Μεσογείου. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, κατατάσσεται σταθερά στους κορυφαίους σταθμούς κρουαζιέρας της χώρας, με τους ισχυρούς παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού να χρησιμοποιούν το λιμάνι του Ηρακλείου ως σημείο εκκίνησης των δρομολογίων τους και να εκφράζουν κατά καιρούς την πρόθεσή τους να… ρίξουν άγκυρα στην Κρήτη.
Στους διεκδικητές του κρητικού λιμανιού φιγουράρει και ο Ιταλός Εμανουέλε Γκριμάλντι, ιδιοκτήτης του φερώνυμου ομίλου που έγινε ευρέως γνωστός στην ελληνική αγορά το 2008, έχοντας ήδη διαγράψει μία πορεία τριών δεκαετιών στην Ελλάδα με τη μεταφορά αυτοκινήτων. Ο ναπολιτάνικος όμιλος απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών των Μινωικών Γραμμών, εξυγιαίνοντας οικονομικά την εταιρεία και έκτοτε ο ισχυρότερος εφοπλιστής της Ιταλίας έχει επενδύσεις περίπου 400 εκατ. ευρώ στη χώρα μας, χωρίς ποτέ να κρύψει τις βλέψεις του για την ελληνική ακτοπλοΐα.
-
Το λιμάνι του Βόλου
Στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος έχει βρεθεί και το λιμάνι του Βόλου, με ελληνικές και ξένες εταιρείες να εξετάζουν θετικά την τοποθέτησή τους στο λιμάνι της ηπειρωτικής χώρας, δεδομένων των σημαντικών προοπτικών που διαθέτει χάρη στην κομβικής σημασίας θέση του. Διαχρονικά το λιμάνι του Βόλου διατηρεί μια θέση μεταξύ των πέντε ελληνικών λιμένων με τη μεγαλύτερη διακίνηση εμπορευμάτων, ενισχύοντας τα τελευταία χρόνια σταδιακά τη θέση του και στον χώρο της κρουαζιέρας.
Στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης του εν λόγω λιμανιού βρίσκεται o όμιλος Goldair, ο οποίος ενδέχεται να συμπράξει να ξένα κεφάλαια για τη δημιουργία ενός ισχυρού σχήματος. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους και πλέον αξιόπιστους παίκτες στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών στην Ελλάδα. Ο πολυσχιδής όμιλος δραστηριοποιείται στις σιδηροδρομικές μεταφορές, στην παροχή υπηρεσιών μεταφορών και logistics προς τρίτους, ενώ έχει ισχυρή παρουσία στα αεροδρόμια, παρέχοντας υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών.
-
Πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες
Τον δρόμο της αξιοποίησης θα πάρει μέσα στους πρώτους μήνες του 2021 και η πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες Ηρακλείου, που έχει συγκεντρώσει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον και πλέον θεωρείται ώριμη προς εκμετάλλευση. Ατού για την αξιοποίηση του «φιλέτου» είναι η άδεια για τη δημιουργία εγκαταστάσεων καζίνο εντός του ακινήτου, το ύψος των επενδύσεων στο οποίο ενδέχεται να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ.
Ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του ακινήτου έχει επιδείξει ισραηλινό fund, εκπρόσωποι του οποίου έχουν ταξιδέψει στην Κρήτη και έχουν επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις στην πρώην αμερικανική βάση. Στο παιχνίδι ανάπτυξης της συγκεκριμένης επένδυσης, την οποία παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν ως «μικρό Ελληνικό», έχει μπει και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει ενεργό ρόλο στο εγχώριο real estate, υλοποιώντας φιλόδοξα projects, με αιχμή την ανάπλαση των πρώην ακινήτων της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος στον Πειραιά.
Την πρόθεσή του να λάβει μέρος στον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση του ακινήτου στις Γούρνες έχει εκδηλώσει και ένας Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας που συνδέεται με συγγενικούς δεσμούς με τον πρόεδρο της ΠΑΕ ΟΦΗ, Μιχάλη Μπούση. Πρόκειται για έναν επενδυτή μεγάλης οικονομικής επιφάνειας, ο οποίος έχει επισκεφθεί το ακίνητο στο Ηράκλειο και ετοιμάζεται να πάρει μέρος στη μάχη για την απόκτηση του παραθαλάσσιου «φιλέτου».
Οι διαγωνισμοί που βρίσκονται σε εξέλιξη
Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση των λιμανιών της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας και βάσει χρονοδιαγράμματος μέσα στον Ιανουάριο θα έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των φακέλων που έχουν καταθέσει οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές στο πλαίσιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, προκειμένου να επιλεγούν οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού, εκείνη της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. Την ανάδειξη των σχημάτων που θα προκριθούν στο επόμενο στάδιο θα ακολουθήσει η υπογραφή των συμβάσεων εμπιστευτικότητας έτσι ώστε οι ενδιαφερόμενοι να αποκτήσουν το δικαίωμα για να μπουν στο VDR (Virtual Data Room) και να διεξαχθεί εν συνεχεία το due diligence.
-
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Για την απόκτηση συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο (67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron S.A – Goldair Cargo A.E.- Bollore Africa Logistics, το σχήμα International Port Investments Alexandroupolis, που απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports-EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο ΟΛΘ Α.Ε.
-
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Εννέα επενδυτικά σχήματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση ποσοστού 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Πρόκειται για την ATTICA A.E. Συμμετοχών, τη Danthia Shipping Company Limited, τη MARG LTD, την Portek International Private Limited, την Quintana Infrastructure & Development, την ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ, την κοινοπραξία Archirodon Group N.V. – ANEK και Ομιλος Trident Hellas, το σχήμα Grimaldi Euromed – Mινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. και τον ΟΛΘ Α.Ε.
-
Tο λιμάνι της Καβάλας
Την ίδια στιγμή, πέντε επενδυτές έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να αναλάβουν την υπο-παραχώρηση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β΄» στην Καβάλα. Πρόκειται για την PFIC LTD, την Quintana Infrastructure & Development, την ένωση εταιρειών Imerys AE, Goldair Cargo & I.M.G., την κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον ΟΛΘ Α.Ε.
-
ΔΕΠΑ
Υψηλές προσδοκίες συγκεντρώνει η διπλή αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς αφορά το 40% της αγοράς φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η πώληση του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, την οποία «φλερτάρουν» όλοι οι μεγάλοι παίκτες της εγχώριας ενεργειακής αγοράς, καθώς και ξένοι επενδυτές. Συγκεκριμένα ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι C.G GAS Limited, MET Holding AG, Shell Gas B.V., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. και Edison International Holding N.V., το σχήμα ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ Ελλάς και ΔΕΗ Α.Ε. και η Μυτιληναίος A.E., με την προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών να έχει παραταθεί μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο.
Τον ίδιο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών. Στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας έχουν προκριθεί η ιταλική Italgas SpA, η τσεχική ΕΡ Investments Advisors, η αυστραλιανή First State Investments, τα funds KKR και Macquarie και η κοινοπραξία Sino-CEE Fund & Shanghai Dazhong Public Utilities Co.
-
Λάρκο
Μία ακόμη μεγάλη ενεργειακή αποκρατικοποίηση μπαίνει σε τροχιά τους πρώτους μήνες του 2021, ο διαγωνισμός για τη μίσθωση του ορυχείου της Λάρυμνας, το εργοστάσιο, τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο και έχουν μισθωθεί στη ΛΑΡΚΟ, καθώς επίσης και το ορυχείο στο Λούτσι. Ο διαγωνισμός προβλέπεται να πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις, τη φάση της προεπιλογής κατά την οποία οι επενδυτές καλούνται να εκδηλώσουν το προκαταρκτικό ενδιαφέρον τους για τη συναλλαγή και τη δεύτερη φάση των δεσμευτικών προσφορών. Στόχος είναι οι δεσμευτικές προσφορές να έχουν υποβληθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2021.
-
Υπόγεια αποθήκη αερίου
Τους πρώτους μήνες του νέου έτους θα ξεκινήσει η φάση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του υπόγειου φυσικού χώρου στη Νότια Καβάλα, με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου. Τα επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, είναι η China Machinery Engineering – Maison Group, η Energean Oil & Gas και η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.


























