Σε κοινή δήλωση που παρουσιάστηκε στη COP30, το World Travel and Tourism Council (WTTC) , η International Air Transport Association (IATA) , οι κυβερνήσεις της Ιαπωνίας και της Μαλαισίας και κορυφαίοι φορείς των παγκόσμιων αερομεταφορών ζητούν από τα κράτη να επιταχύνουν τον συντονισμό πολιτικών για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών στην διεθνή αεροπορία έως το 2050, με κεντρικό ρόλο για τον ICAO και αποφυγή μονομερών φόρων που δεν μειώνουν εκπομπές.

 

Ένα ισχυρό μήνυμα προς τις κυβερνήσεις παγκοσμίως έστειλαν το WTTC, η IATΑ, οι κυβερνήσεις της Ιαπωνίας και της Μαλαισίας, καθώς και μια συμμαχία κορυφαίων αεροπορικών και τουριστικών οργανισμών, μέσω κοινής δήλωσης στη COP30. Οι υπογράφοντες ζητούν επιτάχυνση των συντονισμένων ενεργειών ώστε η διεθνής αεροπορία να φτάσει σε net zero έως το 2050.

Η κοινή θέση υπογραμμίζει πως ο ICAO πρέπει να παραμείνει ο μόνος παγκόσμιος φορέας αρμόδιος για τη ρύθμιση των εκπομπών στην αεροπορία, όπως προβλέπεται από το θεσμικό πλαίσιο της UNFCCC και του Πρωτοκόλλου του Κιότο. Η διατήρηση ενιαίων κανόνων θεωρείται κρίσιμη για την αποφυγή κατακερματισμού που θα μπορούσε να υπονομεύσει την κλιματική πρόοδο και τη συνδεσιμότητα.

Ανησυχία για μονομερείς φόρους που δεν μειώνουν εκπομπές

Οι οργανισμοί προειδοποιούν ότι αποσπασματικές πρωτοβουλίες και νέοι κλιματικοί φόροι, όπως εκείνοι που συζητούνται από διάφορες διεθνείς ομάδες, δεν αποτελούν λύση για την πραγματική μείωση των εκπομπών. Αντίθετα, κινδυνεύουν να αυξήσουν το κόστος των αεροπορικών ταξιδιών και να περιορίσουν τις επενδύσεις σε τεχνολογίες απανθρακοποίησης.

Η Gloria Guevara, Interim President & CEO του WTTC, τόνισε ότι ο τουρισμός εξαρτάται από ένα ισχυρό και ανταγωνιστικό αεροπορικό οικοσύστημα:

«Το WTTC δεν στηρίζει νέους κλιματικούς φόρους που επιβαρύνουν τους ταξιδιώτες. Χρειαζόμαστε πρακτικές και επεκτάσιμες λύσεις που επιταχύνουν την απανθρακοποίηση και ενισχύουν την πρόσβαση σε κλιματική χρηματοδότηση».

Αντίστοιχα, ο Willie Walsh, Director General της IATA, σημείωσε πως «οι μονομερείς επιβαρύνσεις δεν μειώνουν εκπομπές· απλώς αποσπούν πόρους από πραγματικές επενδύσεις μείωσης άνθρακα και αποδυναμώνουν τη συνδεσιμότητα».

Ενίσχυση του CORSIA ως βασικού μηχανισμού

Κεντρικό σημείο της κοινής δήλωσης αποτελεί η ενίσχυση του μηχανισμού CORSIA, ο οποίος θεωρείται θεμέλιο της πορείας απανθρακοποίησης της διεθνούς αεροπορίας.

Κατά την πρώτη φάση (2024–2026), οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να αγοράσουν πάνω από 200 εκατ. μονάδες αντιστάθμισης, αξίας 4–5 δισ. δολαρίων. Μέχρι το 2035, ο μηχανισμός εκτιμάται ότι θα έχει αποφέρει σχεδόν 2 δισ. μονάδες, καλύπτοντας έως και 85% των διεθνών εκπομπών έως το 2027.

Συνολικά, το CORSIA αναμένεται να κινητοποιήσει πάνω από 120 δισ. δολάρια σε κλιματική χρηματοδότηση μεταξύ 2024 και 2035, με σημαντική συμβολή σε αναπτυσσόμενες χώρες.

Οι υπογράφοντες της δήλωσης καλούν σε ταχεία επιχειρησιακή εφαρμογή του Άρθρου 6, μέσω έκδοσης Letters of Authorisation από τις χώρες–υποδοχής, ώστε να επιτραπεί η διάθεση μονάδων εκπομπών συμβατών με το CORSIA. Η διαδικασία αυτή θεωρείται κρίσιμη για τη ροή κλιματικής χρηματοδότησης και την ενίσχυση επενδύσεων σε χαμηλές εκπομπές.

Ποιοι συμμετέχουν στην κοινή δήλωση

Η πρωτοβουλία συγκεντρώνει ευρεία διεθνή υποστήριξη από:

– τις κυβερνήσεις Ιαπωνίας και Μαλαισίας,

– κορυφαίες ενώσεις όπως A4E, AACO, ACI, AASA, AIRE, ALTA, ASPA, ATAG, ERA, IBAC, ICCAIA, NACC, WTTC,

– και την IATA.

Τι σημαίνει για τον τουρισμό και τις αερομεταφορές

Η κοινή δήλωση αντανακλά μια στροφή προς λύσεις που βασίζονται σε τεχνολογία, επενδύσεις και διεθνή συνεργασία, αντί για μέτρα που επιβαρύνουν τους ταξιδιώτες και περιορίζουν τη συνδεσιμότητα. Με την αεροπορία να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου τουρισμού, η ενιαία προσέγγιση θεωρείται κρίσιμη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων χωρίς να διακυβεύεται η κινητικότητα και η οικονομική ανάπτυξη.