Στο 20% της συνολικής του προόδου βρίσκεται το έργο για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, με την ολοκλήρωση του έργου να μετατίθεται για τα τέλη του 2027 ή αρχές του 2028. Το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλλει για τις επιπλέον εργασίες ποσό της τάξεως των 105 εκατ. ευρώ.

Αυτό προβλέπεται τουλάχιστον, στην τροπολογία για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του νέου αεροδρομίου, η οποία περιλαμβάνει την επέκταση του τερματικού σταθμού κατά 32% φτάνοντας τα 91.000 τετραγωνικά μέτρα.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στο άρθρο 77 του προωθούμενου προς ψήφιση νομοσχεδίου, με τις διατάξεις της κυρούμενης Συμφωνίας τα συμβαλλόμενα μέρη, εν προκειμένω το Ελληνικό Δημόσιο και η Ανώνυμη Εταιρεία με τον τίτλο “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.”, συμφώνησαν μεταξύ άλλων:

α. Στην εκτέλεση εκ μέρους της εταιρείας συμπληρωματικών εργασιών για την αναβάθμιση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στη βάση του τροποποιημένου “Βασικού σχεδίου Ανάπτυξης” αυτού,

β. Στην παράταση, κατά 24 μήνες, της συνολικής προθεσμίας της περιόδου μελετών-κατασκευών του έργου (σημειώνεται ότι το αεροδρόμιο, το οποίο έχει ολοκληρωθεί στο 20%, θα παραδιδόταν αρχικά στα τέλη του 2025 με αρχές του 2026),

γ. Στην καταβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου στην εταιρεία τής δαπάνης που απαιτείται για την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών, η οποία προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ, καθώς και του ποσού για την κάλυψη της αμοιβής του ανεξάρτητου μηχανικού που αφορά στις συμπληρωματικές εργασίες,

δ. Στην παραίτηση της εταιρείας από:

– το δικαίωμα διεκδίκησης του επιπλέον ποσού που αιτήθηκε για την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών,

– οποιαδήποτε μελλοντική απαίτησή της από τυχόν επαύξηση της δαπάνης λειτουργίας και συντήρησης του αεροδρομίου, η οποία οφείλεται άμεσα στις συμπληρωματικές εργασίες και

– το δικαίωμα καταγγελίας της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω παράτασης της συνολικής προθεσμίας περιόδου μελετών – κατασκευών κ.λπ.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα αντικαταστήσει το αεροδρόμιο Ηρακλείου “Ν. Καζαντζάκης”, θα είναι το 2ο μεγαλύτερο της Ελλάδας, με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατ. επιβατών ετησίως (κατά την έναρξή του θα εξυπηρετεί 10 εκατ. επιβάτες, με πρόβλεψη τα 15 εκατ.).

Το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου ανέρχεται στα 520 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ελληνικό δημόσιο κατέβαλε τα 180 εκατ. ευρώ. Μέτοχοι του νέου αεροδρομίου είναι το ελληνικό δημόσιο με 45,9%, η ΤΕΡΝΑ με 32,46% και η ινδική GMR με 21,64%.

Η περίοδος παραχώρησης, που ξεκίνησε το 2020, εκτείνεται σε 35 χρόνια.

Στο πλαίσιο των σύμβασης παραχώρησης, το ελληνικό δημόσιο χρηματοδοτεί μέρος της κατασκευής, καθώς παρέχει τμήμα των αεροπορικών τελών (ΤΕΑΑ) του υφιστάμενου αεροδρομίου του Ηρακλείου στην ανάδοχο κοινοπραξία.