
Αυξημένο ενδιαφέρον για ταξίδια στην αρχή και στο τέλος της τουριστικής σεζόν καταγράφεται από ειδικούς στις κρουαζιέρες, καθώς όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες αναζητούν καλύτερες τιμές, ήπιες θερμοκρασίες και λιγότερο συνωστισμό.
Όπως σημειώνουν επαγγελματίες του κλάδου, το κοινό που επιλέγει την λεγόμενη “shoulder season” – δηλαδή τους μήνες πριν και μετά την αιχμή του καλοκαιριού – διευρύνεται σημαντικά, περιλαμβάνοντας πλέον όχι μόνο συνταξιούχους ή ζευγάρια χωρίς παιδιά, αλλά και νεαρές οικογένειες, ψηφιακούς νομάδες και πολυγενεακά γκρουπ.
Η στροφή στις εναλλακτικές περιόδους ταξιδιού
Ο Markus Kendall-Young, ιδρυτής της Auria Travel, σημείωσε ότι περίπου το 40% των κρατήσεων αναψυχής της εταιρείας του αφορά πλέον περιόδους εκτός Ιουλίου και Αυγούστου. Ειδικά η περίοδος του Οκτωβρίου, το Πάσχα και οι αρχές του καλοκαιριού και του φθινοπώρου συγκεντρώνουν αυξημένο ενδιαφέρον.
«Οι ταξιδιώτες αποφεύγουν τον συνωστισμό και επωφελούνται από χαμηλότερες τιμές και καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης», εξηγεί, ενώ παρατηρεί ότι οι κρατήσεις εκτός αιχμής έχουν πλέον και μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα, φτάνοντας ακόμη και μέχρι τον Οκτώβριο του 2027.
Η Ellie Fowler, συνιδιοκτήτρια της The Travel Business, επισημαίνει ότι η ζήτηση για ταξίδια εκτός της κορύφωσης του καλοκαιριού έχει αυξηθεί τους τελευταίους 12-18 μήνες, λόγω των υψηλών τιμών. Οι σχολικές αργίες, που διαφέρουν ανά περιοχή του Ηνωμένου Βασιλείου, επηρεάζουν επίσης τις κρατήσεις.
Η Μεσόγειος στον χειμερινό τουριστικό χάρτη
Ο Neil Barclay, επικεφαλής πωλήσεων της Viking UK, αποκάλυψε ότι η εταιρεία αυξάνει τη χωρητικότητα στις κρουαζιέρες Μεσογείου από τα τέλη Οκτωβρίου 2025 έως τα μέσα Μαρτίου 2026, λόγω της υψηλής ζήτησης.
«Η Μεσόγειος αποκαλύπτει την αληθινή της γοητεία τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες, με λιγότερο κόσμο και πιο ευχάριστες θερμοκρασίες», τόνισε. Η εταιρεία παρατηρεί επίσης αλλαγή στις αντιλήψεις των ταξιδιωτών για το “χειμερινό ήλιο”, με τη Μεσόγειο να ξεπερνά σε δημοφιλία προορισμούς όπως η Αυστραλία, η Μέση Ανατολή και ο Ινδικός Ωκεανός.
Τα πιο δημοφιλή δρομολόγια της Viking εκείνη την περίοδο περιλαμβάνουν ταξίδια 8 έως 16 ημερών, όπως:
● Iconic Western Mediterranean (Ρώμη – Βαρκελώνη)
● Ancient Mediterranean Treasures (Κωνσταντινούπολη – Αθήνα)
● Malta, Morocco & the Mediterranean (νέα 16ήμερη διαδρομή)
Όταν ο Σεπτέμβρης γίνεται high season
Σύμφωνα με τη Viva Cruises, οι αλλαγές στις καιρικές συνθήκες και η αυξανόμενη θερμοκρασία του Ιουλίου και του Αυγούστου έχουν μετατοπίσει την “high season” σε μήνες όπως ο Απρίλιος, ο Οκτώβριος και ακόμη και ο Δεκέμβριος, κυρίως σε προορισμούς κρουαζιέρων ποταμού όπως ο Δούναβης, ο Ντούρο και ο Ροδανός.
Η Sandra Corkin της Oasis Travel παρατηρεί ανάλογη τάση προς τη Μεσόγειο, και ειδικά την Ελλάδα και την Ισπανία, με αρκετά ξενοδοχεία να επεκτείνουν τη λειτουργία τους εκτός σεζόν. Η αυξημένη ζήτηση όμως οδηγεί και σε προσαρμογές στις τιμές, ακόμα και εκτός αιχμής.