Σύνταξη: tourismtoday.gr

Μία αισιόδοξη εικόνα ενόψει της αιχμής της ταξιδιωτικής περιόδου, αποκαλύπτει το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταλυμάτων 2025 της Booking.com σε συνεργασία με την Statista.

Ωστόσο, παρά το θετικό κλίμα τα ανεξάρτητα και εναλλακτικά καταλύματα στην Ευρώπη εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες σε βασικούς τομείς, όπως η πρόσληψη εξειδικευμένων ρόλων, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του προσωπικού και η υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας.

Θετικό κλίμα και σταθερές επενδύσεις στον κλάδο

Ακόμη και εν μέσω γεωπολιτικών και μακροοικονομικών αβεβαιοτήτων, σχεδόν τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων διαμονής (63%) μοιράζονται θετικές επιχειρηματικές προοπτικές για την ερχόμενη σεζόν.

Σχεδόν ισοφαρίζουν το ιστορικό υψηλό του περασμένου έτους (65%) και ξεπερνούν κατά πολύ το χαμηλό σημείο του 38% το 2022. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη είναι άνιση μεταξύ των περιφερειών:

  • Η Νότια Ευρώπη (Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία) είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη.
  • Η Κεντρική Ευρώπη (Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία) είναι πιο συγκρατημένη.
  • Η Βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβικές χώρες, Ιρλανδία) βρίσκεται κάπου ενδιάμεσα.

Συνεχίζοντας την τάση που παρατηρήθηκε στο περσινό Βαρόμετρο, αυτή η οικονομική αισιοδοξία ευθυγραμμίζεται με τα περισσότερα καταλύματα (62%) που σχεδιάζουν να διατηρήσουν μια σταθερή πορεία επενδύσεων τους επόμενους μήνες.

Οι αλυσίδες ξενοδοχείων υποδεικνύουν πιο προληπτικές επενδυτικές στρατηγικές από τα μικρά/μεσαία καταλύματα και εκείνα με χαμηλότερη βαθμολογία αστεριών, τα οποία τείνουν προς πιο συντηρητικά σχέδια.

Οι προκλήσεις που εξακολουθούν να υπάρχουν

Με μια περίοδο έντονης λειτουργίας να έρχεται, οι ανάγκες πρόσληψης βρίσκονται στο επίκεντρο.

Κατά μέσο όρο, τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία σχεδιάζουν να προσλάβουν 3,59 υπαλλήλους τους επόμενους 12 μήνες. Αυτός ο αριθμός ποικίλλει σημαντικά μεταξύ ανεξάρτητων και αλυσίδων ξενοδοχείων.

  • Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία σχεδιάζουν να προσλάβουν 2,72 υπαλλήλους.
  • Για τις αλυσίδες ξενοδοχείων ο αριθμός αυξάνεται στους 5,85.

Οι σχετικά χαμηλής ειδίκευσης, εποχιακές θέσεις είναι πιο εύκολο να καλυφθούν, το αντίθετο ισχύει για την πρόσληψη εξειδικευμένων ανώτερων θέσεων (π.χ. γενική διεύθυνση, πωλήσεις, μάρκετινγκ).

  • Οι υψηλές προσδοκίες για μισθούς (56%) και οι προκλήσεις με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής (52%) στον κλάδο σημειώθηκαν ως τα μεγαλύτερα εμπόδια που συμβάλλουν στην πρόκληση της εύρεσης προσωπικού.
  • Το 47% ανέφερε επίσης την έλλειψη απαραίτητων δεξιοτήτων ή εμπειρίας ως σημαντικό εμπόδιο για την επιτυχή πρόσληψη προσωπικού.

Η ανάληψη κινδύνου με υποψηφίους με ανεπαρκή προσόντα ή με λιγότερη εμπειρία είναι εξίσου δυσάρεστη λόγω του υψηλού κόστους που σχετίζεται με τις πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων -ένα κοινό εμπόδιο για όλα τα μεγέθη ακινήτων- καθώς και λόγω της έλλειψης διοικητικής ικανότητας για την επίβλεψή τους.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη, το χάσμα δεξιοτήτων πλήττει ιδιαίτερα τα μικρά και ανεξάρτητα καταλύματα, τα οποία δεν διαθέτουν τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς πόρους για τις αλυσίδες.

  • Το 17% όλων των ανεξάρτητων καταλυμάτων δεν προσφέρουν καθόλου εκπαίδευση, ενώ το ίδιο ισχύει μόνο για το 2% των αλυσίδων.
  • Επιπλέον, ενώ οι αλυσίδες είναι πιο πιθανό να συνεργάζονται με εξωτερικούς παρόχους εκπαίδευσης (49%), καθώς και να προσφέρουν διαδικτυακά προγράμματα κατάρτισης (42%), η αντίθεση είναι έντονη για τις ανεξάρτητες επιχειρήσεις (29% και 24%, αντίστοιχα).

Ένα αυξανόμενο ψηφιακό χάσμα

Πολλά ευρωπαϊκά καταλύματα αναγνωρίζουν τα πιθανά οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την επιχείρηση τους, ιδίως στους τομείς του μάρκετινγκ (66%), της εξυπηρέτησης πελατών (63%) και της διαχείρισης εσόδων (61%).

Ωστόσο, οι προκλήσεις εξακολουθούν να εμποδίζουν την υιοθέτηση, με τρεις στους πέντε να αναφέρουν το υψηλό κόστος εφαρμογής (61%) και την πολυπλοκότητα ενσωμάτωσης (58%) ως τα μεγαλύτερα εμπόδια.

Σε συσχέτιση με το χάσμα δεξιοτήτων σε ολόκληρο τον κλάδο (ιδίως για διευθυντικούς ρόλους), το 53% των καταλυμάτων αναφέρουν έλλειψη τεχνικής εμπειρογνωμοσύνης στις ομάδες τους ως εμπόδιο στην υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης.

Για τα μικρότερα καταλύματα, αυτά τα μειονεκτήματα μπορεί να υπερτερούν σε μεγάλο βαθμό των οφελών, δεδομένων των προκλήσεων αναβάθμισης δεξιοτήτων και της έλλειψης πρόσβασης σε εκπαιδευτικούς πόρους.
Αυτό, υπογραμμίζει ένα αυξανόμενο ψηφιακό χάσμα, με τα μικρότερα καταλύματα να κινδυνεύουν να χάσουν τα εργαλεία που μπορούν να υποστηρίξουν την ανταγωνιστικότητα και τη μελλοντική επιτυχία.