
Παρά τη σταθερότητα που παρουσιάζουν ως προς την πληρότητα και τα βασικά οικονομικά τους μεγέθη, τα ελληνικά ξενοδοχεία εμφανίζονται διστακτικά να αναγνωρίσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλων επιχειρήσεων του κλάδου, σύμφωνα με ευρήματα της πρόσφατης έρευνας του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).
Η εικόνα για τα έσοδα
Όταν καλούνται να εκτιμήσουν την απόδοση των εσόδων τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό, η πλειοψηφία των ξενοδόχων (43,7%) δηλώνει πως βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο. Ένα 19% θεωρεί ότι τα έσοδά του είναι ελαφρώς καλύτερα, ενώ μόλις το 5,1% εκτιμά ότι είναι σημαντικά καλύτερα.
Στον αντίποδα, το 9% θεωρεί ότι τα έσοδά του είναι ελαφρώς χαμηλότερα και το 1,7% σημαντικά χαμηλότερα, γεγονός που καταδεικνύει ότι η συντριπτική πλειοψηφία τοποθετεί την απόδοσή της είτε στον μέσο όρο είτε ελαφρώς πάνω ή κάτω από αυτόν.
Η αντίληψη για την κερδοφορία
Αντίστοιχα, σε ό,τι αφορά την κερδοφορία, οι απαντήσεις συγκλίνουν σε παρόμοιο μοτίβο: το 43,4% δηλώνει ότι βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τον ανταγωνισμό, ενώ το 11,6% θεωρεί ότι έχει κάπως υψηλότερη κερδοφορία και το 3% σημαντικά υψηλότερη. Αντίθετα, το 15,3% δηλώνει κάπως χαμηλότερη και το 2,7% πολύ χαμηλότερη. Αξιοσημείωτο είναι το ποσοστό αβεβαιότητας, με το 24% να απαντά “δεν γνωρίζω / δεν απαντώ”.
Η αίσθηση για το μερίδιο αγοράς
Όσον αφορά το μερίδιο αγοράς, η πλειοψηφία (34,9%) θεωρεί ότι κινείται σε επίπεδα ισοδύναμα με τον ανταγωνισμό. Ένα 25,6% πιστεύει ότι βρίσκεται ελαφρώς πάνω από τον μέσο όρο, ενώ το 11,5% θεωρεί ότι είναι ελαφρώς κάτω από αυτόν. Μόλις το 3,9% αυτοτοποθετείται ως ηγέτης στην αγορά, ενώ το 3% εκτιμά ότι χάνει σημαντικό μερίδιο. Το 21,2% δηλώνει αβεβαιότητα ή έλλειψη πληροφόρησης για τη θέση του στην αγορά.
Τι δείχνουν τα ευρήματα
Τα αποτελέσματα της έρευνας σκιαγραφούν μια αγορά με σταθερές, αλλά όχι ηγετικές επιδόσεις, στην οποία κυριαρχεί η αντίληψη της «μέσης» απόδοσης, χωρίς εξάρσεις αυτοπεποίθησης ή υπεροχής. Αν και αρκετοί ξενοδόχοι παρακολουθούν δείκτες απόδοσης, όπως πληρότητα (Occupancy Rate), ADR και RevPAR, η συστηματική αξιολόγηση της θέσης τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό φαίνεται να απουσιάζει ή να περιορίζεται από την έλλειψη δεδομένων και benchmarking εργαλείων.
Αυτός ο συνδυασμός σταθερότητας με περιορισμένη στρατηγική αυτογνωσία υποδηλώνει μια αναπτυξιακή ωρίμανση του κλάδου που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Η εδραίωση της κουλτούρας συγκριτικής αξιολόγησης και η ενίσχυση της χρήσης τεχνολογικών εργαλείων που επιτρέπουν καλύτερη κατανόηση της αγοράς, αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.