Η βιώσιμη μετάβαση στα επαγγελματικά ταξίδια αποκτά όλο και μεγαλύτερη δυναμική, αλλά η πρόοδος δεν είναι ισόρροπη. Σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Global Business Travel Association (GBTA) που παρουσιάστηκε στο Αμβούργο, οι μικρότερες επιχειρήσεις στην Ευρώπη και διεθνώς υιοθετούν πιο ενεργά «πράσινες» πρακτικές, ενώ οι μεγάλοι όμιλοι εμφανίζουν επιβράδυνση.

 

Η GBTA Foundation, ο μη κερδοσκοπικός βραχίονας της Global Business Travel Association, έδωσε στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της ετήσιας Sustainability Acceleration Challenge 2025, στο πλαίσιο του συνεδρίου GBTA + VDR Europe Conference που διεξήχθη στο Αμβούργο.

Η μελέτη, που αποτυπώνει τη βιωσιμότητα στα εταιρικά ταξίδια παγκοσμίως, συγκέντρωσε στοιχεία από 285 εταιρείες με συνολική ετήσια ταξιδιωτική δαπάνη 22 δισ. δολαρίων. Παρά τη συνεχιζόμενη πρόοδο, οι δείκτες ωριμότητας παραμένουν χαμηλοί, με το συνολικό σκορ να διαμορφώνεται μόλις στο 1,4/5, έναντι 1,3 το 2024.

Η Delphine Millot, Senior Vice President Advocacy and Sustainability της GBTA, τόνισε ότι η βιομηχανία «χρειάζεται να επιταχύνει τη μετάβαση», επισημαίνοντας πως «μόνο με τη μαζική υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στις προμήθειες και τις μετακινήσεις μπορεί να σταλεί ισχυρό μήνυμα στην αγορά».

Μικροί πιο γρήγοροι, μεγάλοι πιο διστακτικοί

Εντυπωσιακό είναι ότι οι μικρότερες εταιρείες – με ετήσιες δαπάνες ταξιδιών κάτω των 5 εκατ. δολ. – σημείωσαν σημαντική πρόοδο, αξιοποιώντας τη βιωσιμότητα ως στρατηγικό πλεονέκτημα.

Αντίθετα, οι πολυεθνικοί όμιλοι με δαπάνες άνω των 500 εκατ. δολαρίων παρουσίασαν κάμψη, αποδεικνύοντας ότι οι σύνθετες εσωτερικές δομές επιβραδύνουν την υιοθέτηση νέων πολιτικών.

Οι κλάδοι των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, της ασφαλιστικής αγοράς και των επαγγελματικών συμβουλευτικών υπηρεσιών παραμένουν στην κορυφή ως προς την εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στα ταξιδιωτικά τους προγράμματα.

Πού σημειώνεται πρόοδος και πού υστερεί η αγορά

Η εφαρμογή πολιτικών βιώσιμων ταξιδιών, η θέσπιση στόχων εκπομπών και η αναφορά περιβαλλοντικών δεδομένων γίνονται πλέον στάνταρ σε ολοένα και περισσότερες εταιρείες.

Ωστόσο, παραμένουν σημαντικά κενά στη χρήση εργαλείων που επηρεάζουν τις επιλογές κρατήσεων (όπως carbon fees ή green booking options) και στην επένδυση σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), με μόλις 15% των εταιρειών να αγοράζουν SAF certificates — ποσοστό χαμηλό για την κλίμακα των εταιρικών εκπομπών.

Οι πρωτοπόροι της μετάβασης

Στο περιθώριο της έρευνας, η GBTA Foundation ανακοίνωσε και τους νικητές των πρώτων Acceleration Awards, που αναδεικνύουν τα πιο καινοτόμα και αποτελεσματικά προγράμματα βιώσιμων ταξιδιών.

Μεταξύ των βραβευμένων ξεχώρισαν διεθνείς κολοσσοί όπως οι Kearney, Nokia, IKEA, Parexel και BDO LLP, που εφαρμόζουν στρατηγικές μετρήσιμης μείωσης εκπομπών και διαφάνειας στις μετακινήσεις των στελεχών τους.

Ο Dr. Jesko-Philipp Neuenburg της Accenture, που συνέβαλε στην ανάπτυξη του δείκτη, δήλωσε ότι «η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι το κλειδί για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ φιλοδοξίας και δράσης».

Η νέα έρευνα της GBTA υπενθυμίζει πως η βιωσιμότητα στα επαγγελματικά ταξίδια δεν είναι πια προαιρετική, αλλά στρατηγικός πυλώνας για το μέλλον των επιχειρήσεων. Η Ευρώπη, και ειδικά εταιρείες με ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της αλλαγής — όμως η πρόκληση παραμένει: πώς θα μετατραπεί η θεωρία σε πράξη.