Ένα πρωτοποριακό σύστημα για ηλεκτρικά κοινόχρηστα ποδήλατα θα λειτουργεί σταδιακά από σήμερα στο δήμο Ρεθύμνου, στο πλαίσιο του προγράμματος Civitas Destinatιons, εταίρος του οποίου είναι ο δήμος.
Με μια απλή εφαρμογή που μπορεί ο καθένας να «κατεβάσει» στο κινητό του μπορεί να ξεκλειδώσει το ποδήλατο, να το χρησιμοποιήσει όση ώρα θέλει και όταν πια δεν το χρειάζεται να το αφήσει κλειδωμένο σε όποιο σημείο επιθυμεί.
Για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το κινητό, θα υπάρχουν διαθέσιμες κάρτες (ημερήσιες, τριών και πέντε ημερών) σε διάφορα σημεία στην πόλη (περίπτερα, πάρκινγκ, ξενοδοχεία κλπ).
Η διαφορές του νέου με τα παλαιότερα και αποτυχημένα συστήματα, είναι ότι: Είναι ηλεκτρικά. Δεν υπάρχουν σταθερές βάσεις ποδηλάτων, θα μπορούμε να τα βρούμε οπουδήποτε, αφού έχουμε τη δυνατότητα να τα σταθμεύουμε σε όποιο σημείο θέλουμε. Η τεχνολογία που χρησιμοποιεί είναι η σημερινή που ένα καλύτερη από αυτή των προηγούμενων χρόνων. Η χρέωση γίνεται για όση ώρα γίνεται και η χρήση του ποδηλάτου. Δηλαδή αν κάποιος το χρησιμοποιήσει για 15 λεπτά, χρεώνεται για αυτά τα λεπτά. Το κλειδώνει, και το αφήνει κάπου και σταματά η χρέωση. Αν μετά από μια ώρα το ξαναπάρει από εκεί που το άφησε ή βρει κάποιο άλλο, η χρέωση ξαναρχίζει με το ξεκλείδωμα. Γι’ αυτό και έχει σημασία να κλειδώνει το ποδήλατο. Δαπανάς χρήματα δηλαδή μόνο για τον ωφέλιμο χρόνο.
Σταδιακά, θα υπάρχει η δυνατότητα χρήσης των ποδηλάτων τα οποία στο σύνολό τους είναι 300. Η ζώνη εμβέλειας είναι ένα μεγάλο μέρος του δήμου. Δε θα μπορεί να απομακρυνθεί κάποιος δηλαδή πολύ, να πάει για παράδειγμα σε άλλη πόλη.
Ο ανάδοχος του έργου έχει αναλάβει την ευθύνη για τη συντήρηση, τη διάχυση σε όλη την πόλη, την παρακολούθηση του συστήματος και τη φόρτιση των μπαταριών. Το μόνο μέλημα του χρήστη είναι να βρει το ποδήλατο μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και να το χρησιμοποιεί σωστά για να μην χρεώνεται επιπλέον της χρήσης του.
Το νέο σύστημα παρουσιάστηκε χθες στα ΜΜΕ από τον δήμαρχο Ρεθύμου Γιώργο Μαρινάκη, τους εκπροσώπους της εταιρείας που έχει αναλάβει το έργο, ενώ παρών ήταν και ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Τάσος Παπαδουράκης. Ο κ. Μαρινάκης είπε χαρακτηριστικά: «Ο δήμος Ρεθύμνου είναι εταίρος του ευρωπαϊκού προγράμματος Civitas Destinations και έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να βάλουμε στον τρόπο ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών μας το ηλεκτρικό ποδήλατο. Μετά από διεργασίες πολλών μηνών, έχουμε έναν ανάδοχο, πρόκειται για την ένωση εταιρειών brainbox και connective και μας δίνουν τη δυνατότητα να έχουμε 300 ποδήλατα για τις ανάγκες των πολιτών. Πρόκειται για ένα ελεγμένο σύστημα, ψηφιακά και τεχνολογικά αναβαθμισμένο.
Το μέσο αυτό δεν είναι ανταγωνιστικό με άλλα. Είναι ένα καινούριο μέσο που απευθύνεται σε συγκεκριμένους ανθρώπους που θέλουν να κάνουν κάτι περισσότερο από το να χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς. Είναι ένα πολύ καλό μέσο για κάποιον που θέλει να πάει στη δουλειά του και να μην έχει το άγχος πού θα παρκάρει το αυτοκίνητό του ή πόσο θα πληρώσει κλήση. Είναι ενδιαφέρον για αυτόν που θέλει να περιηγηθεί την πόλη, ως καινούριος επισκέπτης ή ακόμα και στη φύση.
Είμαι αισιόδοξος ότι αυτή τη φορά θα ανταποκριθούμε στα κελεύσματα της βιώσιμης κινητικότητας και θα έχει μακροημέρευση σαν σύστημα. Στην Ευρώπη όλα αυτά είναι κεκτημένα χρόνων.
Όπως είμαστε η πόλη που οι οδηγοί σταματούν στις διαβάσεις, που περπατάμε στα μεγάλα πεζοδρόμια που πριν τα μισούσαμε, που έχουμε βάλει στη ζωή μας τη διευκόλυνση των ανθρώπων με δυσκολία στην κίνηση, έτσι και το ποδήλατο θα μπει στη ζωή μας».
Το πώς λειτουργεί το σύστημα εξήγησε ο κ. Γιώργος Βουλγαρούδης, διευθύνων σύμβουλος της brainbox, της ελληνικής εταιρείας που διαχειρίζεται το σύστημα.
Η εταιρεία έχει σε 32 δήμους της Ελλάδας 3,500 κοινόχρηστα ποδήλατα. Στο Ρέθυμνο είναι το πρώτο σύστημα τέτοιου τύπου που εγκαθίσταται στην Ελλάδα. Είναι ένα σύστημα χωρίς σταθμούς και τα ηλεκτρονικά σημεία είναι πάνω στο ποδήλατο. Ελέγχεται με gps και δεν έχει υποχρέωση ο χρήστης να το σταθμεύει κάπου συγκεκριμένα. Ορίζεται, βέβαια, η ευρύτερη ζώνη στα ευρύτερα πλαίσια του δήμου. Η ανατολική ζώνη μέχρι τη Σκαλέτα και από την άλλη μεριά μέχρι τα Φρατζεσκαινά Μετόχια.
Οι τρόποι που μπορεί κάποιος να πάρει ένα ποδήλατο είναι οι εξής:
Κατεβάζει την εφαρμογή στο κινητό του, κάνει εγγραφή, και βαζει χρήματα μεταφέροντάς τα από την πιστωτική του κάρτα. Γεμίζει δηλαδή ένα άυλο πορτοφόλι στο κινητό του με 10 ευρώ για παράδειγμα. Πλησιάζει ένα ποδήλατο, το barcode και κάνει ξεκλείδωμα. Από αυτή τη στιγμή τρώει από χρήματα του άυλου πορτοφορλιού, μέχρι να κλειδώσει.
Ο δεύτερος τρόπος είναι να πάρει ηλεκτρονική κάρτα από κάποιο σημείο διάθεσης. Πλησιάζει το ποδήλατο μπροστά στο καλάθι και ξεκλειδώνει. Στο διάστημα χρήσης αυτής της κάρτας μπορεί κάποιος να κάνει απεριόριστες διαδρομές».
Όπως τόνισε ο κ. Βουλγαρούδης, η εταιρεία επέλεξε το δήμο Ρεθύμνου γιατί η δημοτική αρχή ήταν πολύ θετική σε σχέση με τα ποδήλατα. «Επιπλέον, το Ρέθυμνο το χειμώνα έχει τους φοιτητές και το καλοκαίρι τουρίστες οπότε είναι μια πόλη κατάλληλη για να ξεκινήσει από εδώ η εφαρμογή του νέου συστήματος. Μπορεί, δε να ευνοήσει την βιώσιμη κινητικότητα και ως πολιτική βούληση και ως μορφολογία εδάφους και έχει ποδηλοτόδρομους».
Η κα Μαρίνα Σαμιώτη, ιδιοκτήτρια καταστήματος ποδηλάτων που συνεργάζεται με την εταιρεία, σημείωσε ότι είναι το πρώτο σύστημα που είναι φιλικό στο χρήστη γιατί το χρησιμοποιεί ως ένα προσωπικό μεταφορικό μέσο χωρίς ιδιαίτερο κόστος, αρκεί να το χρησιμοποιεί σωστά και έξυπνα.
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ
Για μια ημέρα για τη χρήση του ποδηλάτου η κάρτα κοστίζει 19,90 ευρώ, των δυο ημερών 29,90 και των 5 ημερών 39,90 ευρώ.
Με την εφαρμογή από το κινητό, το πρώτο τέταρτο κοστίζει 1 ευρώ, το κάθε επόμενο τέταρτο 1,5 ευρώ. 5,5 ευρώ η ώρα δηλαδή. Με την μηνιαία συνδρομή το κόστος κατεβαίνει αρκετά για κάποιον που θέλει να το χρησιμοποιεί συχνά.
Υπάρχουν μηνιαίες ή ετήσιες συνδρομές. 14,9 και 89,9 αντίστοιχα.
Η μπαταρία βέβαια αντέχει μέχρι 60 χλμ, οπότε πρέπει να το έχει αυτό ο χρήστης υπόψη του για τις αποστάσεις που θα κάνει. Πληροφορίες για την εφαρμογή και για τη λειτουργία των ποδηλάτων καθώς και τα τιμολογιακά δεδομένα, στο bikeazy.gr