Ο οινοτουρισμός συνεχίζει να αποδεικνύεται ισχυρός μοχλός εσόδων για τους παραγωγούς παγκοσμίως, με το 65% των οινοποιείων να τον χαρακτηρίζουν ως κερδοφόρο ή πολύ κερδοφόρο.

Αυτό αποκαλύπτουν πρόσφατα δεδομένα από μελέτη του Πανεπιστημίου Hochschule Geisenheim σε συνεργασία με τον Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, τον OIV, το Παγκόσμιο Δίκτυο Great Wine Capitals και το WineTourism.com.

Η Παγκόσμια Έκθεση Οινοτουρισμού 2025, βασισμένη σε απαντήσεις από 1.310 οινοποιεία σε 47 χώρες, διαπίστωσε ότι το 88% προσφέρει επί του παρόντος κάποια μορφή οινοτουριστικής δραστηριότητας, συνήθως γευσιγνωσίες (79%), περιηγήσεις σε κελάρια (68%) και περιηγήσεις σε αμπελώνες (61%).

Αύξηση επισκεπτών και δημογραφικά στοιχεία

Η έκθεση καταγράφει έναν μέσο όρο 1.500 επισκεπτών ανά οινοποιείο κάθε χρόνο, με τους εγχώριους τουρίστες να αποτελούν το 65% του συνόλου των επισκεπτών.

Ενώ τα περισσότερα οινοποιεία αναφέρουν σταθερό ή αυξανόμενο αριθμό επισκεπτών, το 43% των Ευρωπαίων παραγωγών σημείωσαν αύξηση τον τελευταίο χρόνο σε σύγκριση με το 28% εκείνων στο εξωτερικό.

Το μεγαλύτερο τμήμα επισκεπτών είναι ηλικίας 45–65 ετών (82%), ακολουθούμενο από άτομα 25–44 ετών (59%), ενώ μόνο το 2% των οινοποιείων αναφέρουν επισκέπτες κάτω των 25 ετών, γεγονός που υποδηλώνει συνεχιζόμενες προκλήσεις στην προσέλκυση νεότερου κοινού.

  • Οικονομικός αντίκτυπος: Ο οινοτουρισμός αποτελεί βασικό μοχλό περιφερειακής ανάπτυξης, ενισχύοντας τις αγροτικές οικονομίες και τις κοινότητες.
  • Κερδοφορία: Τα δύο τρίτα των οινοποιείων αναφέρουν ότι ο οινοτουρισμός είναι κερδοφόρος, δημιουργώντας περίπου το 25% των συνολικών εσόδων.
  • Βιωσιμότητα: Ο οινοτουρισμός είναι σταθερά ενσωματωμένος στις επιχειρηματικές στρατηγικές, με τα δύο τρίτα να τον αξιολογούν ως σημαντικό ή πολύ σημαντικό.
  • Δέσμευση: Η έλλειψη προσωπικού και οι χρονικοί περιορισμοί παραμένουν εμπόδια, ωστόσο το 25% σχεδιάζει να εισέλθει στον οινοτουρισμό και το 50% το εξετάζει.
  • Περιφερειακή ανάπτυξη: Ο αριθμός των επισκεπτών αυξάνεται στην Ευρώπη, ενώ το 41% ​​των οινοποιείων του εξωτερικού αναφέρει μειώσεις.
  • Προφίλ επισκεπτών: Το βασικό κοινό παραμένει 45-65 ετών, αλλά οι νεότεροι ταξιδιώτες (25-44) αποκτούν σημασία, λόγω του ενδιαφέροντος για την εκπαίδευση, τη βιωσιμότητα και τη γαστρονομία.
  • Προκλήσεις: Οι οικονομικές πιέσεις, η μείωση της κατανάλωσης κρασιού, οι κανονισμοί, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και η ψηφιοποίηση απαιτούν προσαρμοστικές απαιτήσεις.
  • Βασικές δραστηριότητες: Οι γευσιγνωσίες, οι επισκέψεις σε κελάρια και οι περιηγήσεις σε αμπελώνες συνεχίζουν να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του οινοτουρισμού, προσφέροντας αυθεντικές εμπειρίες και προσωπικές συνδέσεις.
  • Τάσεις: Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για αυθεντικές, τοπικές, γαστρονομικές, οικολογικές και βασισμένες στη φύση προσφορές, ενισχυμένες από την ισχυρή ψηφιακή εμπλοκή.
  • Στρατηγικές: Η καινοτομία καθοδηγείται από την αφήγηση ιστοριών, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους συνδυασμούς φαγητού, τις τοπικές συνεργασίες, την εκπαίδευση και τις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
  • Καινοτομία & Επενδύσεις: Ο οινοτουρισμός θεωρείται ευρέως απαραίτητος για την ανταγωνιστικότητα, αν και τα πραγματικά επίπεδα επενδύσεων ποικίλλουν.
  • Προοπτικές: Τα μισά οινοποιεία σχεδιάζουν περαιτέρω επενδύσεις, τα περισσότερα προβλέπουν ανάπτυξη και σχεδόν τα δύο τρίτα βλέπουν τον οινοτουρισμό ως εργαλείο ανθεκτικότητας.