
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Με τις ευλογίες των Βρυξελλών ολοκληρώθηκε σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ χθες το βράδυ, το mega deal -όπως εξελίχθηκε- της 20ετούς επέκτασης της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας με τους υφιστάμενους μέτοχους του. Το τελικό τίμημα όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές «άγγιξε» μαζί με τον ΦΠΑ το ποσό του 1,364 δις. ευρώ έναντι των 600 εκατ. ευρώ που είχε συμφωνηθεί αρχικώς δηλαδή από τον περασμένο Σεπτέμβριο του 2017.
Η αναφερόμενη εξέλιξη, που προήλθε από τη σθεναρή αντίσταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Competition) τελικώς λίγο μετά τις 19.30 εστέφθη με επιτυχία, αφού οι καναδοί μέτοχοι της PSP (ελέγχουν το 40% και το management) έδωσαν τα χέρια με τους επιτελείς του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.
Η επέκταση της σύμβασης έως το 2046 φέρεται να φέρει τις ευλογίες της Κομισιόν και σίγουρα η κυβέρνηση τρίβει τα χέρια της αφού πλέον ο στόχος για έσοδα 2 δις. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις στη χρήση του 2018 φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί πλέον, ενώ αρχίζει το ματς και για την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών που έχει στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ. Όμως η γενναία αναπροσαρμογή του τιμήματος για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης γεννά έντονα ερωτηματικά για του συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ που διεξήγαγαν την προηγούμενη διαπραγμάτευση που οδήγησε σε τίμημα μαζί με τον ΦΠΑ τα 600 εκατ. ευρώ, αλλά και παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών που χειρίστηκαν από κοντά την όλη υπόθεση.
Ο ΕΤ της Κυριακής πρώτος είχε επισημάνει τις πιέσεις της Ε.Ε. αλλά η εκκωφαντική ανέλιξη του τιμήματος ενδέχεται να εξέπληξε ακόμη και την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η διοίκηση του αεροδρομίου και το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονταν εδώ και 5 μήνες με τις Βρυξέλλες οι οποίες εδώ και καιρό κρατούσαν τον φάκελο για την παράταση της σύμβασης, καθώς εγείραν από την πρώτη στιγμή σοβαρά ερωτήματα για την αποτίμηση και κυρίως για το ύψος του τιμήματος, αλλά και για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την οριστικοποίησή του. Το δεύτερο εμπόδιο, που ήταν η επιμήκυνση της σύμβασης χωρίς διαγωνισμό, διαδικασία που ούτως ή άλλως προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση που υπογράφθηκε το 1996, φαίνεται να έχει ξεπεραστεί από την Ε.Ε.
Στον ΔΑΑ, πάντως που ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων του καναδικού ομίλου PSP (όπως προαναφέρθηκε κατέχει το μάνατζμεντ και το 40%, ενώ στο ΤΑΙΠΕΔ έχει περάσει το 30% ενώ το Δημόσιο διατηρεί το 20% και η οικογένεια Κοπελούζου το υπόλοιπο 5%), επικρατούσε τελευταία αισιοδοξία ότι η οριστικοποίηση της σύμβασης παραχώρησης ήταν κοντά.
Υπογραμμίζεται ότι με βάση το συμπληρωματικό μνημόνιο, ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του ΔΑΑ έπρεπε να ξεκινήσει εντός του περασμένου Μαρτίου. Τώρα όμως στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι θα είναι άθλος εάν ξεκινήσει μέχρι το λυκαυγές του Φθινοπώρου. Κοινός τόπος είναι ότι η ραγδαία ανέλιξη του αριθμού των αφίξεων -κυρίως από το εξωτερικό- το πρώτο 6μηνο του 2018 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και οι υψηλές προσδοκίες που διανοίγονται για την Αθήνα, δημιουργεί υπεραξίες που προδικάζουν ιδιαίτερα υψηλό τίμημα και γι’ αυτή τη διαγωνιστική διαδικασία.