
Στο τραπέζι η κατασκευή νέου αεροδρομίου για να καλυφθούν οι ανάγκες των επόμενων δεκαετιών
Το ενδεχόμενο κατασκευής ενός νέου αεροδρομίου στο Λουξεμβούργο έως το 2050 εξετάζουν οι αρμόδιες αρχές, καθώς το διεθνές αεροδρόμιο του Findel αναμένεται να φτάσει τη μέγιστη δυναμικότητά του έως το 2040.
Τη σχετική προειδοποίηση απηύθυνε η υπουργός Μεταφορών της χώρας, Yuriko Backes, θέτοντας επί τάπητος την ανάγκη για μακροπρόθεσμο σχεδιασμό υποδομών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, το σημερινό αεροδρόμιο παρουσιάζει σημαντικούς περιορισμούς, καθώς διαθέτει μόνο έναν διάδρομο απογείωσης και προσγείωσης, τον οποίο μοιράζονται επιβατικές και εμπορευματικές πτήσεις. Η προσθήκη δεύτερου διαδρόμου δεν είναι εφικτή, κάτι που καθιστά αναγκαία τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων.
Η έκρηξη της επιβατικής κίνησης και τα όρια χωρητικότητας
Το 2024, το αεροδρόμιο εξυπηρέτησε περισσότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι μόλις 1,5 εκατ. το 2010. Η αυξητική αυτή πορεία αναμένεται να συνεχιστεί, καθιστώντας την ανάγκη για αύξηση της χωρητικότητας επιτακτική.
Ο καθηγητής Logistics και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας του Πανεπιστημίου του Λουξεμβούργου, Benny Mantin, επισημαίνει ότι η δυνατότητα ενός αεροδρομίου καθορίζεται κυρίως από τον αριθμό των απογειώσεων και προσγειώσεων ανά ώρα. Ειδικά σε περιόδους κακών καιρικών συνθηκών ή αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου, η απόδοση μειώνεται δραστικά.
Ωστόσο, υπάρχουν παραδείγματα όπως το αεροδρόμιο του Μπέργκαμο στην Ιταλία – το οποίο επίσης διαθέτει μόνο έναν διάδρομο – που κατάφερε να εξυπηρετήσει πάνω από 17 εκατομμύρια επιβάτες το 2024, χάρη στην ομοιομορφία του στόλου και την υψηλή λειτουργική αποτελεσματικότητα.
Τι απαιτεί ένα νέο αεροδρόμιο
Η δημιουργία ενός νέου αεροδρομίου προϋποθέτει μια σειρά από βασικά κριτήρια: επαρκή διαθέσιμο χώρο, δυνατότητα για δεύτερο διάδρομο, καλή διασύνδεση με οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, αλλά και επαρκή απόσταση από κατοικημένες περιοχές ώστε να περιορίζεται η ηχορύπανση.
Παράλληλα, καθώς ο κλάδος εξελίσσεται ραγδαία, λαμβάνονται υπόψη νέες τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά αεροσκάφη μικρών αποστάσεων, αλλά και η συνεχής πρόοδος στη μείωση των εκπομπών και της ηχητικής ρύπανσης.
Η κατασκευή αεροδρομίων πιο απομακρυσμένων από το κέντρο των πόλεων, που επιτρέπουν 24ωρη λειτουργία χωρίς περιορισμούς, συνοδεύεται συχνά από την ανάγκη για γρήγορη και αποδοτική συγκοινωνιακή σύνδεση, όπως συμβαίνει σήμερα με το τραμ που εξυπηρετεί το Findel.
Χωριστά αεροδρόμια για επιβάτες και εμπορεύματα
Ο καθηγητής Mantin σημειώνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις εξετάζεται το ενδεχόμενο διαχωρισμού των εμπορευματικών και επιβατικών πτήσεων, με τη δημιουργία αυτόνομων υποδομών για τη μεταφορά φορτίων. Η λογική πίσω από αυτή τη στρατηγική είναι η βελτιστοποίηση της λειτουργίας κάθε κατηγορίας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Cargolux, Richard Forson, υποστήριξε τη μακροπρόθεσμη προοπτική σχεδιασμού, επισημαίνοντας ότι «ο εκσυγχρονισμός και η μελλοντική ανάπτυξη των αερομεταφορών είναι κρίσιμα στοιχεία για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του Λουξεμβούργου στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Από την πλευρά της, η εθνική αεροπορική εταιρεία Luxair υπογράμμισε ότι παραμένει υποστηρικτική στις αποφάσεις των αρχών για τη διασφάλιση της συνδεσιμότητας της χώρας και ότι συμμερίζεται την ανάγκη για έγκαιρο σχεδιασμό του μέλλοντος των αερομεταφορών.