Της Σοφίας Γκιαούρη

Παρά τις μακροοικονομικές προκλήσεις και την πτώση της εμπιστοσύνης προς την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου, οι ταξιδιωτικές δαπάνες των καταναλωτών σημειώνουν σταθερή άνοδο από το 2021, με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να καταγράφουν αύξηση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο συναλλαγών, σύμφωνα με νέα έρευνα της Barclays.

Η έκθεση «10 Years of Spend» της τράπεζας σκιαγραφεί την αναγέννηση των οργανωμένων πακέτων διακοπών, μετά από μια δεκαετία κυριαρχίας των DIY κρατήσεων.

Σήμερα, περισσότεροι από 1 στους 4 ταξιδιώτες (26%) προτιμούν τις οργανωμένες διακοπές, ενώ το ποσοστό αυτό αγγίζει το 38% στους κάτω των 35 ετών – στοιχείο που αποδίδεται στην αναζήτηση ευκολίας, αξίας και ασφάλειας.

Από την ανάγκη στη νέα κανονικότητα

Η πανδημία φαίνεται πως άλλαξε ριζικά τον τρόπο που οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τις διακοπές: από μια περιοδική πολυτέλεια, μετατράπηκαν σε συναισθηματική ανάγκη. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (49%) δηλώνουν ότι εκτιμούν περισσότερο τα ταξίδια σε σχέση με πριν από μια δεκαετία, ενώ το 33% διαθέτει πλέον μεγαλύτερο ποσοστό του εισοδήματός του στις αποδράσεις.

Η επίδραση των κοινωνικών μέσων είναι επίσης έντονη, καθώς το 38% των ταξιδιωτών αντλεί έμπνευση και πληροφορίες για διεθνή ταξίδια από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Η Τουρκία σε άνοδο

Η Τουρκία, ενδεικτικά, ανέβηκε από την όγδοη στην πέμπτη θέση στις προτιμήσεις των Βρετανών τουριστών από το 2019 μέχρι σήμερα. Η άνοδος αυτή σχετίζεται με τη στροφή στα πακέτα διακοπών, αλλά και με την ενίσχυση της τουριστικής εικόνας της χώρας μέσω της αισθητικής και της βιομηχανίας ομορφιάς. Ισπανία και Γαλλία παραμένουν στην κορυφή, ακολουθούμενες από τις ΗΠΑ και την Ιταλία.

Στροφή στις εμπειρίες και επιλεκτική κατανάλωση

Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι κατηγορίες «ταξίδια», «ψυχαγωγία» και «ομορφιά» έχουν ξεπεράσει άλλους τομείς λιανεμπορίου σε απόδοση, ειδικά μετά την πανδημία. Παρά την επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των ταξιδιωτικών δαπανών στο 5% το 2024 – από 15,5% το 2023 και 105% το 2022 – η τάση παραμένει ανοδική και ενδεικτική μιας γενικότερης επανεκτίμησης προτεραιοτήτων.

Αναλύοντας μια δεκαετία αλλαγών

Η Barclays ανέλυσε δισεκατομμύρια συναλλαγές και περισσότερες από 200.000 καταναλωτικές έρευνες, καταγράφοντας πώς πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα – από το Brexit και την πανδημία έως την άνοδο της Gen Z – διαμόρφωσαν νέες ταξιδιωτικές συμπεριφορές.

Ο επικεφαλής του τομέα φιλοξενίας και αναψυχής της Barclays, Rich Robinson, σχολίασε:

«Τα πακέτα διακοπών επιστρέφουν δυναμικά, κυρίως λόγω της αναζήτησης για ευκολία και προστασία. Οι καταναλωτές δεν βλέπουν πλέον τις διακοπές ως πολυτέλεια, αλλά ως βασική ανάγκη.»

Από την πλευρά της, η Karen Johnson, επικεφαλής λιανικής της τράπεζας, σημείωσε ότι παρά τη χαμηλή εμπιστοσύνη στην οικονομία, οι Βρετανοί παραμένουν βέβαιοι για τη δυνατότητά τους να διαχειριστούν τα οικονομικά τους, δίνοντας έμφαση σε εμπειρίες που προσφέρουν ευχαρίστηση και αξία.

Τέλος, ο επικεφαλής οικονομολόγος του Ηνωμένου Βασιλείου Jack Meaning επεσήμανε τη σημασία της μακροχρόνιας οπτικής:

«Παρά τις αναταράξεις και τη συνεχιζόμενη παγκόσμια αβεβαιότητα, οι καταναλωτές αποδεικνύουν ξανά ότι προσαρμόζονται, επαναπροσδιορίζοντας τις προτεραιότητες και τις δαπάνες τους.»