Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η προοπτική του τουριστικού 2012 για την Ελλάδα από την ισχυρότερη τουριστική αγορά της Ευρώπης. Το θολό τοπίο για την οικονομική σταθερότητα της χώρας την χρονιά που ξεκίνησε με φήμες ακόμη και για επιστροφή της Ελλάδας στο τοπικό της νόμισμα, φαίνεται να επιβραδύνουν την επιθυμία των Γερμανών να ταξιδέψουν προς την Ελλάδα αλλά διαμορφώνουν μια έτι περαιτέρω γριφώδη εικόνα για τις κινήσεις των τουριστικών πρακτόρων της ισχυρότερης οικονομίας της Ευρώπης.
Σύμφωνα με την έκθεση των τουριστικών πρακτόρων του εκδοτικού οίκου FVW οι Γερμανοί πράκτορες εκτιμούν ότι το 2012 δεν θα έχει την ίδια δυναμική με το 2011. Έτσι έχουν γίνει περισσότερο επιλεκτικοί και προσεκτικοί, τόσο όσον αφορά την επιλογή προορισμών, όσο και με ποιες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα συνεργαστούν. Η εικόνα θα ξεκαθαρίσει τον προσεχή Μάρτιο όμως αναμένεται ραγδαία άνοδος των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής. Προς ώρας, η αστάθεια που παρατηρείται στην Αίγυπτο ευνοεί την Ελλάδα, ενώ η κίνηση των Τούρκων ξενοδόχων να δώσουν σημαντικές αυξήσεις το 2012 βοηθά πιθανές κρατήσεις για την Ελλάδα που οι τιμές παραμένουν και το 2012 χαμηλές αποτελώντας το ισχυρότερο εργαλείο marketing της χώρας προς το εξωτερικό.
Όπως επισημαίνει στο tourismtoday.gr ο πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Κωνσταντίνος Ζήκος «το 2012 θα υπάρξει ραγδαία άνοδος των Fam Trips δημοσιογράφων από τις κύριες αλλά και τις νέες πηγές άντλησης τουριστών για τη χώρα προκειμένου να αλλάξουμε την εικόνα που υπάρχει στο εξωτερικό για την τουριστική Ελλάδα». Ο κ. Ζήκος συμπληρώνει ότι ο ΕΟΤ θα επιχειρήσει δι΄ αυτού του τρόπου έντονη διείσδυση σε αγορές όπως η γερμανική, ενώ αυτό θα γίνει και μέσω των social media και έμμεσης προβολής. Αναφορικά με την ύπαρξη κονδυλίων για την διενέργεια και άμεσης προβολής ο πρόεδρος του ΕΟΤ τονίζει ότι τα κονδύλια που έχουν προβλεφθεί από τον προϋπολογισμό δεν διαφέρουν με αυτά του 2011 όμως -προσθέτει- έχουν ήδη εξοικονομηθεί κεφάλαια από την προηγούμενη χρήση και εκτιμάται ότι θα εκταμιευθούν προς τον Οργανισμό κεφάλαια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Η έρευνα
Με βάση τα μεγέθη που δήλωσαν στον FVW οι 63 κυριότεροι γερμανικοί διοργανωτές ταξιδίων, τα έσοδά τους παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 9,1% και έφτασαν τα 23,3 δις. ευρώ μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2011 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2010. Στην συνολική κατάταξη υπάρχουν και 6 νέοι πράκτορες: Η Binoli – θυγατρική εταιρεία της Air Berlin σπάει κάθε ρεκόρ με 45,7 εκατ. τζίρο και αύξηση +70,5%, ενώ ακολουθεί ο εξειδικευμένος πράκτορας για την Κροατία I.D. Riva με συνολικό τζίρο γύρω στα 23 εκατ. ευρώ. Ο νέος πράκτορας Tropo κατάφερε να πετύχει την 1η χρονιά λειτουργίας του τζίρο ύψους 17 εκατ. ευρώ.
Όπως διαπιστώνεται ο αριθμός πελατών αυξήθηκε μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2011 στα 31,9 εκατ. (+5%) σε σύγκριση με πέρυσι. Η διαφορά των 4 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με τα έσοδα, οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις τιμών ειδικότερα λόγω της επιβάρυνσης φόρου στο κόστος καυσίμων (κηροζίνη) των αεροπορικών εταιρειών, και κατ΄ επέκταση στο κόστος αεροπορικών εισιτηρίων. Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι σε μερικές περιοχές οι τιμές των ξενοδοχείων ήταν υψηλότερες απ΄ ότι τα περασμένη έτη. Οι ταξιδιωτικοί κολοσσοί TUI, Rewe, Thomas Cook κατάφεραν να αυξήσουν τα έσοδά τους το 2011 και να βελτιώσουν τα μερίδια αγοράς, ενώ ο όμιλος FTI βελτίωσε την θέση του στην κατάταξη, ενσωματώνοντας στα έσοδα του, τα έσοδα του πράκτορα «δυναμικών πακέτων διακοπών» Big X-Tra. Κατόπιν ακολουθούν στην θέση 5 η Alltours και στην θέση 6 η Aida Cruises.
Οι μικρομεσαίοι tour operators στην Γερμανία διεύρυναν τον κύκλο εργασιών τους : Ένας από τους κυριότερους λόγους είναι το γεγονός, ότι οι περισσότεροι από τους μικρο-μεσαίους ταξιδιωτικούς πράκτορες ανέπτυξαν εξειδικευμένες υπηρεσίες και ελκυστικά πακέτα διακοπών, με τα οποία κατάφεραν να κερδίσουν σημαντικά μερίδια πελατειακών αγορών. Επίσης τα αεροπορικά ταξίδια αυξήθηκαν ραγδαία με ρυθμούς της τάξης του 10% : Τα αεροπορικά εισιτήρια είναι το σημαντικότερο τμήμα των μεγαλύτερων tour operators. Η TUI και η Neckermann & Co πέτυχαν το μεγαλύτερο μερίδιο εσόδων τους όσον αφορά τα αεροπορικά εισιτήρια προς τις μεσογειακές χώρες, και γενικά τους κοντινούς προορισμούς.
Τέλος η αγορά «δυναμικών πακέτων διακοπών» (Dynamic Packaging) παραμένει ένα μεγάλο trend : Οι περισσότεροι διοργανωτές ταξιδιών προσφέρουν σε συνεργασία με μικρομεσαίους εξειδικευμένους «Χ-tour operators» δυναμικά πακέτα διακοπών, αξιοποιώντας έτσι την υπερπροσφορά αεροπορικών εισιτηρίων και ξενοδοχείων. Το αντίστοιχο μερίδιο σε έσοδα τέτοιων δυναμικών πακέτων ανέρχεται περίπου στο 10% του συνολικού τζίρου που πραγματοποιήθηκε μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2011. Οι εξειδικευμένοι «Χ-tour operators» μεγαλώνουν με διψήφια ποσοστιαία μεγέθη εσόδων, όπως είναι η JT Touristik με αύξηση της τάξης του 69,5%, η Vtours με +30,6%, ενώ ο πράκτορας LMX Touristik χάνει την πρωτιά παρόλο που είχε αύξηση της τάξης του 11,4%.
Χάρης Ντιγριντάκης