Το καμπανάκι για τον τουρισμό της Αθήνας που φρόντισε να ενεργοποιήσεις χθες ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας, Αττικής, Αργοσαρωνικού, ακούστηκε οξύμωρο σε αρκετούς. Ιδιαίτερα σε μια εποχή που το αεροδρόμιο της Αθήνας συνεχίζει να σπάει τα ιστορικά του ρεκόρ, υποδεχόμενο ολοένα περισσότερους ξένους επισκέπτες.
Τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποίησε η Gbr Consulting, ωστόσο, για λογαριασμό της Ένωσης, αποτυπώνουν όλες τις αντιφάσεις που βιώνει σήμερα η τουριστική Αθήνα: πλημμυρίδα επισκεπτών, χρυσές δουλειές για τα ξενοδοχεία του κέντρου της πρωτεύουσας, αλλά και πελάτες που φεύγουν λιγότερο ικανοποιημένοι, ενώ λιγοστεύουν εκείνοι που θα την πρότειναν σε φίλους τους.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, η κατώτερη των προσδοκιών εμπειρία που είχαν στην ελληνική πρωτεύουσα οι ξένοι επισκέπτες την τελευταία διετία συνδέεται με το τουριστικό «προϊόν» που προσφέρει η πόλη.
Προϊόν που δείχνει να βρίσκεται ακόμα σε νηπιακή ηλικία, αν και οι εξελίξεις σε επίπεδο ανταγωνισμού «καλπάζουν» και το τουριστικό ρεύμα προς την πρωτεύουσα διογκώνεται.
Ενδεικτικά για να περιγράψουν το πρόβλημα είναι δύο στοιχεία. Όπως ανέφερε ο Α. Βασιλικός, το αίτημα της Ένωσης για τη δημιουργία μεγάλου συνεδριακού κέντρου στην Αθήνα μετράει ήδη 28 χρόνια.
Επιπλέον έχουν περάσει 13 χρόνια από τους Ολυμπιακούς της Αθήνας, όταν οι αρμόδιοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι υπόσχονταν την αξιοποίηση ενός από τα Ολυμπιακά Ακίνητα για τη δημιουργία του.
Το δεύτερο στοιχείο αφορά εύρημα της έρευνας της Gbr, σύμφωνα με το οποίο το παραλιακό μέτωπο και οι παραλίες της Αττικής παραμένουν άγνωστες στο 40% των ξένων που φθάνουν στην πόλη, η πλειοψηφία των οποίων δεν γνωρίζει τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Περιοχή που θεωρείται ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων ευρωπαϊκών προορισμών.
Στην έρευνα ικανοποίησης που πραγματοποίησε η Gbr στους ξένους επισκέπτες της Αθήνας, η συνολική εμπειρία τους αξιολογήθηκε με 7,7 φέτος έναντι 7,9 το 2016 και 8 το 2015.
Ταυτόχρονα, το 91% των τουριστών δηλώνουν πως θα σύστηναν σε φίλους να έρθουν στην Αθήνα, έναντι ποσοστού 95% που δήλωναν το ίδιο το 2015 και 96% το 2014.
Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετική η κατάσταση, λένε παράγοντες του χώρου, όταν με το τουριστικό προϊόν της Αθήνας (και την προβολή του) ασχολούνται κατά σειρά το υπουργείο Τουρισμού, ο ΕΟΤ, ο Δήμος της Αθήνας, η Συμμαχία για την Αθήνα (Δήμος Αθήνας, Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας, Αεροδρόμιο Αθήνας, Aegean Airlines ΑΡΑΙΓ +0,13%), η Περιφέρεια Αττικής, επιμέρους Δήμοι, η εταιρεία Marketing Greece του ΣΕΤΕ. Χωρίς να συντονίζονται μεταξύ τους, όπως υποστηρίζουν.
Το «τσουνάμι» τουριστών στην Αθήνα φαίνεται πως δεν φέρνει την Άνοιξη σε όλα τα ξενοδοχεία της πόλης. Στην έρευνα της Gbr διαπιστώνεται πως ο αριθμός ξενοδοχείων και τα δωμάτια στην Αθήνα μειώθηκαν στο εννεάμηνο του 2017 έναντι του 2016, καθώς διέκοψαν τη λειτουργία τους μονάδες 1-3 αστέρων, ενώ άνοιξαν νέα ξενοδοχεία 4-5 αστέρων.
Τον προβληματισμό του την ίδια στιγμή εξέφρασε ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ για το γεγονός πως από τα πρώτα στοιχεία για τα οφέλη από τη φετινή διοργάνωση του Αυθεντικού Μαραθωνίου (σ.σ. ο οποίος κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ συμμετοχών) ωφελημένα φαίνεται πως ήταν μόνο τα ξενοδοχεία που βρίσκονται στον πυρήνα του κέντρου της Αθήνας, ενώ τα υπόλοιπα κατέγραψαν μείωση κίνησης.
Στο σύνολο της αθηναϊκής αγοράς, πάντως, τα ξενοδοχεία κατέγραψαν στο εννεάμηνο φέτος αύξηση 4,1% της πληρότητας και 4,2% της μέσης τιμής των δωματίων.
Η πληρότητα στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας αναμένεται να διαμορφωθεί στα επίπεδα του 80% φέτος, ξεπερνώντας σημαντικά τα επίπεδα του 2008, όταν άρχιζε η τετραετής περίοδος πτώσης.
Οι ξενοδόχοι της Αθήνας επισημαίνουν πως, παρά την αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα (+40% από το 2008 μέχρι το 2017), η μέση τιμή των δωματίων κινείται ακόμα στα επίπεδα των 93 ευρώ, πίσω από τα σχεδόν 100 ευρώ που ήταν το 2008.
Τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) ξεπέρασαν ήδη τα επίπεδα του 2008, επιστρέφοντας μετά από εννέα χρόνια στα επίπεδα προ κρίσης.