της Σοφίας Γκιαούρη

Αν και το 2025 θα είναι καλύτερη χρονιά για τις αεροπορικές σε σχέση με το 2024, η ΙΑΤΑ αναθεωρεί προς τα κάτω τις προβλέψεις της για την επιβατική κίνηση και τα συνολικά έσοδα, λόγω της παγκόσμιας αβεβαιότητας που προκαλεί η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) παρουσίασε αναθεωρημένες εκτιμήσεις για την πορεία του κλάδου στο ετήσιο συνέδριό της στο Δελχί, μειώνοντας την πρόβλεψή της για τον αριθμό των αεροπορικών επιβατών από 5,22 δισεκατομμύρια σε λιγότερο από 5 δισεκατομμύρια.

Παράλληλα, εκτιμάται ότι τα συνολικά έσοδα του κλάδου θα ανέλθουν στα 979 δισ. δολάρια, αντί του 1 τρισ. που είχε προβλεφθεί τον Δεκέμβριο.

Ο Γενικός Διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουόλς, δήλωσε πως «το πρώτο εξάμηνο του 2025 έφερε σημαντικές αβεβαιότητες στις παγκόσμιες αγορές». Ωστόσο, εκτίμησε ότι η χρονιά θα είναι συνολικά καλύτερη από το 2024, παρά τις επιπτώσεις των εμπορικών εντάσεων και της μείωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Η κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών για το 2025 αναμένεται να διαμορφωθεί στα 36 δισ. δολάρια (από 32,4 δισ. το 2024), αν και πρόκειται για ελαφρώς χαμηλότερο ποσό από τις προβλέψεις του Δεκεμβρίου. Το περιθώριο καθαρού κέρδους εκτιμάται στο 3,7% – ένα επίπεδο που παραμένει σημαντικά χαμηλότερο από τον μέσο όρο των υπόλοιπων κλάδων.

Ο Γουόλς επεσήμανε πως το καθαρό κέρδος των 36 δισ. δολαρίων αντιστοιχεί μόλις σε 7,20 δολάρια ανά επιβάτη, ανά σκέλος πτήσης, κάτι που καθιστά τις αεροπορικές εταιρείες ευάλωτες σε φορολογικές επιβαρύνσεις, αυξήσεις τελών ή νέα ρυθμιστικά κόστη.

Η IATA προβλέπει ότι τα έσοδα από επιβάτες θα φθάσουν σε νέο ιστορικό υψηλό, στα 693 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 1,6% σε σχέση με το 2024. Ο συντελεστής πληρότητας αναμένεται να αγγίξει επίπεδο ρεκόρ της τάξης του 84%, εξαιτίας της καθυστέρησης παραλαβής νέων αεροσκαφών που κρατά χαμηλά τη διαθεσιμότητα θέσεων.

Παρά τη μείωση της τιμής του πετρελαίου, η οποία συμβάλλει στην αύξηση των περιθωρίων κέρδους, η επικεφαλής οικονομολόγος της IATA, Μαρί Όουενς Τόμσεν, σημείωσε ότι οι επιβαρύνσεις για τα καύσιμα τζετ δεν μειώνονται με ανάλογο ρυθμό. Παράλληλα, οι αποδόσεις ανά επιβάτη (yields) αναμένεται να μειωθούν κατά 4% σε ετήσια βάση.

Όλες οι γεωγραφικές περιοχές αναμένεται να καταγράψουν θετικά καθαρά κέρδη το 2025, με αξιοσημείωτες διαφορές ως προς το περιθώριο κέρδους. Οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής προβλέπεται να επιτύχουν το υψηλότερο περιθώριο, φθάνοντας το 8,7%, ενώ για τις ευρωπαϊκές εταιρείες η μέση απόδοση προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 6%.