Ο φόρος για τις εκπομπές ρύπων που ετοιμάζουν να επιβάλλουν οι αρχές της Βαρκελώνης στα κρουαζιερόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και άλλα μεγάλα πλοία «δεν θα έχει αποτρεπτικό αποτέλεσμα» στον τουρισμό. Αυτό λέει ο Eduard Torres, πρόεδρος της Turisme de Barcelona, της κοινοπραξίας που είναι υπεύθυνη για την προώθηση του τουρισμού στην πόλη.

Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Βαρκελώνης προειδοποιεί ότι το μέτρο θα μπορούσε να τιμωρήσει το λιμάνι της καταλανικής πρωτεύουσας, ενώ ο οργανισμός Transport and Environment, γενικά αξιολογεί το μέτρο θετικά.

Ο Eduard Torres υποστηρίζει ότι η εισαγωγή του νέου οικολογικού φόρου στα κρουαζιερόπλοια είναι μέρος μιας κοινωνικής τάσης που «τοποθετεί τη βιωσιμότητα στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων: μια τάση που θα ενταθεί», ενώ οι πολιτικές υπέρ της καθαρότερης κινητικότητας αυξάνονται, με προτάσεις που «περικυκλώνουν όλες τις ρυπογόνες δραστηριότητες».

Ο Τorres υπογραμμίζει ότι η Βαρκελώνη κατέγραψε το 2019 συνολικά 3 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας. Το 2022, υπήρξαν 25% λιγότερες επισκέψεις, «αλλά τα οικονομικά μεγέθη ήταν παρόμοια, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν λιγότεροι επισκέπτες».

Ναυτιλιακές εταιρείες κατά της πρωτοβουλίας

Η Έλενα Σέκο, γενική διευθύντρια της Ισπανικής Ναυτιλιακής Ένωσης (ANAVE), απορρίπτει αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία. Υποστηρίζει ότι οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν παγκόσμιο χαρακτήρα και για το λόγο αυτό, τα Ηνωμένα Έθνη έχουν αναθέσει σε έναν συγκεκριμένο οργανισμό, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), το έργο της κατάρτισης και επίτευξης συναίνεσης σχετικά με διεθνείς συμβάσεις για την επίτευξη της πιο ενιαίας δυνατής ναυτιλιακής νομοθεσίας μεταξύ όλων των χωρών.

Προειδοποίηση για παρενέργειες

Ο Salvador Guillermo, διευθυντής του Economy of Foment del Treball, προειδοποιεί ότι αυτός ο νέος οικολογικός φόρος στα κρουαζιερόπλοια μπορεί να έχει «στρεβλωτικές εδαφικές παρενέργειες», επομένως προτείνει ότι αντί να «τιμωρείται μια συγκεκριμένη δραστηριότητα», πρέπει να ενθαρρύνονται προληπτικές ενέργειες ρύπανσης.

Έσοδα από τους φόρους

Οι αρχές θα εφαρμόσουν αυτόν τον νέο φόρο στη Βαρκελώνη για να φορολογήσουν τη ρύπανση από οξείδια του αζώτου και σωματίδια από μεγάλα πλοία και αναμένουν να εισπράξουν μεταξύ 9,7 εκατομμυρίων ευρώ -το 2023- και 34 εκατομμυρίων ευρώ έως το 2026.

Ωστόσο, αυτή η εκτίμηση μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με δύο παράγοντες: πρώτον, ο τελικός αριθμός θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται οι εκπομπές των πλοίων και δεύτερον, οι συντελεστές του φόρου, ο οποίος υπόκειται σε αξιολόγηση που θα διενεργηθεί τρία χρόνια μετά την εφαρμογή του.