Παρά τη βελτίωση στα ποσοστά αστοχίας, η διαχείριση αποσκευών συνεχίζει να «πονά» οικονομικά τις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως.

Το κόστος της λανθασμένης διαχείρισης αποσκευών ανήλθε στα 5 δισεκατομμύρια δολάρια για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία το 2024, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Sita Baggage IT Insights 2025. Η ζημιά περιλαμβάνει αποζημιώσεις, επιστροφές αποσκευών μέσω courier, υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών και απώλειες παραγωγικότητας.

Παρά την αύξηση της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης κατά 8,2% και ρεκόρ 5,3 δισ. επιβατών, ο συνολικός δείκτης αστοχίας μειώθηκε στις 6,3 βαλίτσες ανά 1.000 επιβάτες, έναντι 6,9 το 2023 — καταγράφοντας μείωση 67% σε σύγκριση με το 2007.

Από τις 33,4 εκατομμύρια αποσκευές που δεν παραδόθηκαν σωστά:

● Το 66% αποκαταστάθηκε εντός 48 ωρών.

● Το 25% παραδόθηκε εντός 12 ωρών.

● Το 38% εντός 24 ωρών και το υπόλοιπο 38% ως τις 48 ώρες.

Ευρώπη: ακόμα υψηλότερα τα ποσοστά αστοχίας

Η Ευρώπη παραμένει η περιοχή με τις περισσότερες αστοχίες: 12,3 βαλίτσες ανά 1.000 επιβάτες, παρά τη βελτίωση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια (15,7 το 2022). Σημαντικά χαμηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν:

● στη Μέση Ανατολή & Αφρική (6,02),

● στην Ασία-Ειρηνικό (3,1),

● και στη Βόρεια και Νότια Αμερική (5,5).

Το μέλλον στις αποσκευές: ψηφιακή παρακολούθηση

Η έκθεση καταγράφει αυξημένη ζήτηση των επιβατών για real-time ενημέρωση σχετικά με την τοποθεσία των αποσκευών τους. Το 42% των επιβατών είχε πρόσβαση σε τέτοιες υπηρεσίες το 2024 (από 38% το 2023), ενώ σχεδόν οι μισοί δήλωσαν πως η δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης θα τους έκανε πιο πρόθυμους να παραδώσουν αποσκευή.

Τεχνολογίες όπως τα Apple AirTags κερδίζουν έδαφος, με μεγάλες αεροπορικές όπως η British Airways, η Lufthansa, η Qantas, η Cathay Pacific και η Virgin Atlantic να ενσωματώνουν την κοινή χρήση τοποθεσίας για γρηγορότερη ανεύρεση αποσκευών.

Ο CEO της Sita, David Lavorel, επισημαίνει ότι «η εμπειρία με τις αποσκευές πρέπει να είναι εξίσου διαφανής και εύκολη με τη χρήση εφαρμογών ταξί ή delivery». Στόχος είναι ένα πλήρως συνδεδεμένο ταξίδι, όπου οι επιβάτες έχουν συνεχή ορατότητα και έλεγχο των αποσκευών τους, από την αναχώρηση μέχρι την άφιξη.

Η τεχνολογία, πλέον, δεν είναι απλώς εργαλείο εξοικονόμησης κόστους, αλλά καθοριστικός παράγοντας ενίσχυσης της ταξιδιωτικής εμπειρίας — και οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να επενδύσουν σε αυτή.