Ακριβά πληρώνουν φέτος το καλοκαίρι οι οδηγοί στη Βρετανία την απλή αποβίβαση επιβατών στα αεροδρόμια, καθώς τα τέλη για το λεγόμενο drop-off αγγίζουν «ρεκόρ», σύμφωνα με ανάλυση της βρετανικής λέσχης αυτοκινήτου RAC.

Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των μεγάλων αεροδρομίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία εξακολουθούν να προσφέρουν δωρεάν αποβίβαση κοντά στους τερματικούς σταθμούς, στο Ηνωμένο Βασίλειο η τάση δείχνει αυξανόμενη εμπορευματοποίηση ακόμα και της πιο σύντομης στάσης.

Η έρευνα της RAC κατέγραψε αυξήσεις στα τέλη αποβίβασης σε 11 από τα 20 μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας από τον Ιούλιο του 2024. Η πιο απότομη αύξηση παρατηρήθηκε στο αεροδρόμιο του Μπέλφαστ, όπου το κόστος για 10 λεπτά αποβίβασης αυξήθηκε κατά 33%, από 3 σε 4 λίρες. Ακολουθούν το Νιούκαστλ (από 4 σε 5 λίρες) και αεροδρόμια όπως του Χίθροου, του Εδιμβούργου και του Μπέρμιγχαμ που αύξησαν τα τέλη τους κατά 1 λίρα, φτάνοντας τις 6 λίρες για 10 έως 20 λεπτά.

Ακόμη πιο τσουχτερό είναι το κόστος σε Λούτον και Μάντσεστερ, όπου οι οδηγοί πληρώνουν 5 λίρες για μόλις πέντε λεπτά στάσης – δηλαδή, 1 λίρα το λεπτό. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η RAC, με τέτοια χρέωση, μια πτήση μετ’ επιστροφής προς την Τουρκία από το Μάντσεστερ βγαίνει φθηνότερη ανά λεπτό.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένα αεροδρόμια όπως το London City εξακολουθούν να προσφέρουν δωρεάν αποβίβαση δίπλα στους τερματικούς σταθμούς. Στον αντίποδα, το αεροδρόμιο του Κάρντιφ εφάρμοσε φέτος για πρώτη φορά τέλος 3 λιρών για 10 λεπτά, εναρμονιζόμενο με το Belfast International.

Η κατάσταση έρχεται σε έντονη αντίθεση με τα δεδομένα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Όπως καταγράφει η RAC, 8 από τα 10 μεγαλύτερα αεροδρόμια της ΕΕ σε επιβατική κίνηση –ανάμεσά τους τα Charles de Gaulle στο Παρίσι, της Μαδρίτης, της Ρώμης και της Βαρκελώνης– εξακολουθούν να προσφέρουν εντελώς δωρεάν αποβίβαση κοντά στους τερματικούς σταθμούς.

Ο Rod Dennis, ανώτερος πολιτικός αναλυτής της RAC, δήλωσε: «Τα αεροδρόμια συνεχίζουν να αυξάνουν τις χρεώσεις για την πιο σύντομη στάση, δημιουργώντας επιπλέον κόστος για τους οδηγούς που προσπαθούν απλώς να βοηθήσουν αγαπημένα πρόσωπα με τις αποσκευές τους. Το φαινόμενο έχει πλέον γίνει σχεδόν ετήσιο τελετουργικό».

Τόνισε επίσης ότι οι οδηγοί συχνά καλούνται να πληρώσουν μέσω τηλεφώνου ή online, λόγω των νέων συστημάτων χωρίς μπάρες, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα αν κάποιος ξεχάσει να ολοκληρώσει τη διαδικασία.

Οι λόγοι που επικαλούνται τα αεροδρόμια για την επιβολή των τελών σχετίζονται με τη διαχείριση της κυκλοφορίας, τη μείωση των εκπομπών και τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης και του κράτους. Η Karen Dee, διευθύνουσα σύμβουλος της AirportsUK, ανέφερε στο BBC ότι «αυτά τα τέλη αποτελούν μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου των αεροδρομίων και επιτρέπουν τη διατήρηση ενός ευρέος φάσματος δρομολογίων».

Ωστόσο, η σύγκριση με τις ευρωπαϊκές πρακτικές φέρνει σε δύσκολη θέση τη βρετανική αεροπορική αγορά. Σε περιβάλλον έντονης ζήτησης και πληθωριστικών πιέσεων, η προσθήκη νέων επιβαρύνσεων ακόμη και για την απλή αποβίβαση επιβατών δημιουργεί αρνητικό αντίκτυπο στο ταξιδιωτικό κοινό.