
Η κλιματική αλλαγή, οι καύσωνες και οι αυξανόμενες τιμές φέρνουν στροφή στον τουρισμό της Μεσογείου, με όλο και περισσότερους ταξιδιώτες να αποφεύγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Στην Ελλάδα, τα ταξίδια Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου κερδίζουν έδαφος, αναδεικνύοντας το φθινόπωρο ως τη νέα κορύφωση της σεζόν.
Η Ελλάδα αλλάζει εποχή
Η «καρδιά» του καλοκαιριού παύει να είναι συνώνυμη της κορύφωσης του τουριστικού κύματος. Ζέστη, ακρίβεια και συνωστισμός ωθούν τους ταξιδιώτες να αναζητήσουν πιο ήπιες και ευέλικτες περιόδους για τις διακοπές τους, όπως η άνοιξη και το φθινόπωρο. Όπως επισημαίνει και το Bloomberg, η τάση της λεγόμενης «ενδιάμεσης περιόδου» (shoulder season) ενισχύεται συνεχώς, επανακαθορίζοντας το μοντέλο του μαζικού τουρισμού στη Μεσόγειο.
Οι ταξιδιώτες που δεν δεσμεύονται από σχολικά ή επαγγελματικά προγράμματα επιλέγουν ολοένα και συχνότερα τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο για να επισκεφθούν προορισμούς όπως η Ελλάδα, η Ιταλία ή η Ισπανία. Οι λόγοι; Ηπιο κλίμα, χαμηλότερες τιμές και μια πιο αυθεντική τουριστική εμπειρία.
Δεδομένα που επιβεβαιώνουν την αλλαγή
Η στροφή αυτή δεν είναι μόνο θεωρητική. Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τον Νοέμβριο του 2024 οι αφίξεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 24% και τα έσοδα από ταξίδια κατέγραψαν άνοδο 45%, φτάνοντας τα 618 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες των Αμερικανών τουριστών αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 78%, δείγμα της δυναμικής του φθινοπώρου.
Αντίστοιχα, η Aegean Airlines έχει διαπιστώσει βελτιωμένη απόδοση για την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου, χάρη στην άνοδο των ταξιδιών από και προς την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης, η «σταδιακή εξομάλυνση» της εποχικότητας συνδέεται με την κλιματική αλλαγή και τις ηπιότερες θερμοκρασίες.
Ο αντίκτυπος στις αερομεταφορές και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις
Η Delta Air Lines έχει καταγράψει εδώ και καιρό μια σταθερή μετατόπιση της αμερικανικής ζήτησης προς περιόδους χαμηλής ή μέσης αιχμής, ενώ η EasyJet εκτιμά ότι σύντομα θα καταφέρει να μετατρέψει την παραδοσιακά ζημιογόνα φθινοπωρινή περίοδο σε κερδοφόρα.
Αντίστοιχα, η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων παρουσιάζει σημαντική δυναμική το φθινόπωρο. Σύμφωνα με την AirDNA, τον Οκτώβριο του 2024 οι κρατήσεις διανυκτερεύσεων ήταν αυξημένες κατά 18% σε σχέση με το 2023 και κατά 31% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2019.
Τα ταξίδια γίνονται πιο «έξυπνα» και βιώσιμα
Η στροφή προς λιγότερο πολυσύχναστες και πιο δροσερές περιόδους εξυπηρετεί και τον στρατηγικό στόχο της βιωσιμότητας. Μειώνεται η πίεση στους προορισμούς, επεκτείνεται η τουριστική περίοδος και ενισχύονται οι τοπικές οικονομίες πέραν των μηνών αιχμής.
Όπως δήλωσε ο Ben Colbridge από την Exodus Adventure Travels, οι υψηλές θερμοκρασίες καθιστούν δυσκολότερη την πώληση πακέτων πεζοπορίας και ποδηλασίας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Όλο και περισσότεροι επιλέγουν να ταξιδεύουν όταν οι καιρικές συνθήκες είναι πιο ήπιες, ενισχύοντας προορισμούς του φθινοπώρου αλλά και της άνοιξης.
Η ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό
Με τον Αύγουστο να χάνει σταδιακά το απόλυτο τουριστικό του προνόμιο, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να επαναπροσδιορίσει το αφήγημά της ως προορισμός τεσσάρων εποχών. Ο φθινοπωρινός τουρισμός δεν είναι απλώς εναλλακτική, αλλά μια σταθερά ενισχυόμενη επιλογή που συνδυάζει ποιότητα, εμπειρία και οικονομικότερες λύσεις.
Το στοίχημα τώρα είναι πώς θα ανταποκριθεί ο κλάδος — από τις αεροπορικές μέχρι τα καταλύματα και τους τοπικούς φορείς — ώστε να διατηρήσει την ελκυστικότητα αυτής της «νέας σεζόν».