Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης παρέμεινε «ανθεκτική» τον Μάιο παρά τη γεωπολιτική και οικονομική αβεβαιότητα. Ο αριθμός των επιβατών αεροπορικών εταιρειών της ηπείρου αυξήθηκε 3,4% σε ετήσια βάση κατά τη διάρκεια του μήνα.

Τα στοιχεία που δημοσίευσε το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) έδειξαν ότι η άνοδος της κίνησης τον Μάιο «οφείλεται εξ ολοκλήρου» στις διεθνείς πτήσεις, οι οποίες είναι +4,3% σε ετήσια βάση, ενώ ο αριθμός των εγχώριων επιβατών μειώθηκε 0,2%.

Το ACI Europe σημείωσε επίσης «συνεχιζόμενες ανισότητες στην απόδοση της επιβατικής κίνησης σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αγορά αεροδρομίων», καθώς και «σημαντική πτώση» στις αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2024.

Τα μεγάλα αεροδρόμια

Τα μεγάλα αεροδρόμια (πάνω από 40 εκατομμύρια επιβάτες) συνέχισαν να αναπτύσσονται με τον βραδύτερο ρυθμό τον Μάιο, με τον όγκο των επιβατών να αυξάνεται 2,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

  • Οι ισχυρότερες επιδόσεις σε αυτό το τμήμα προήλθαν από το Σαμπιχά Γκιοκτσέν σε Κωνσταντινούπολη (+14,9%), στο Φιουμιτσίνο στη Ρώμη (+4,1%), τη Βαρκελώνη (+3,6%) και το Μόναχο (+3,2%).
  • Το αεροδρόμιο Χίθροου σε Λονδίνο παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο με 7,2 εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του μήνα, αλλά με αύξηση του όγκου μόλις +0,4%. Ακολουθούν η Κωνσταντινούπολη (7 εκατομμύρια επιβάτες | +2,6%) και το Σαρλ ντε Γκωλ σε Παρίσι (6,2 εκατομμύρια επιβάτες | +1,7%).

Τα μικρά αεροδρόμια

Τα μικρά αεροδρόμια (λιγότεροι από 1 εκατομμύριο επιβάτες) ξεπέρασαν όλα τα άλλα τμήματα του κλάδου αερολιμένων, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται 11%.

Ωστόσο, παρέμειναν επίσης το μόνο τμήμα για το οποίο οι όγκοι δεν έχουν ακόμη ανακάμψει στα προ της πανδημίας (Μάιος 2019) επίπεδα (-26,7%).

Τα μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια

Τα μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή βασίζονται στη ζήτηση VFR (επισκέψεις σε φίλους και συγγενείς) συνέχισαν γενικά να αποδίδουν καλά.

Ωστόσο, οι περιορισμοί στην ανάπτυξη χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών αύξησαν περαιτέρω τις ανταγωνιστικές πιέσεις και οδήγησαν σε σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση. Μερικά από τα καλύτερα αποτελέσματα προήλθαν από:

  • Βάρνα, Βουλγαρία (+40,1%)
  • Τίβατ, Μαυροβούνιο (+21,9%)
  • Κορκ, Ιρλανδία (+17,5%)
  • Βρότσλαβ, Πολωνία (+17%)
  • Χιρόνα, Ισπανία (+15,3%)
  • Φουντσάλ, Πορτογαλία (+14,9%)
  • Κλουζ, Ρουμανία (+12,8%)
  • Σπλιτ, Κροατία (+11,5%)
  • Φλωρεντία, Ιταλία (+10,5%)

Τα αεροδρόμια εκτός της αγοράς ΕΕ+

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, τα αεροδρόμια εκτός της αγοράς ΕΕ+ σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις τον Μάιο, με τον όγκο επιβατών να αυξάνεται 6%.

Αυτό αντανακλά την εντυπωσιακή ανάπτυξη στα αεροδρόμια της Μολδαβίας (+41,9%), της Βοσνίας & Ερζεγοβίνης (+30,5%), της Γεωργίας (+23,4%), του Ισραήλ (+17,5%) και του Καζακστάν (+14,5%).

Εν τω μεταξύ, η δυναμική ανάπτυξης μειώθηκε για τα αεροδρόμια στην Τουρκία (+1,8%), ενώ αυτά στη Ρωσία ανέφεραν μείωση του όγκου επιβατών (-9,2%).

Η αεροπορική αγορά της ΕΕ+

Η αγορά της ΕΕ+ κατέγραψε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά +2,9%, με τις καλύτερες επιδόσεις να προέρχονται από αεροδρόμια στο ανατολικό τμήμα του μπλοκ σε Σλοβακία (+33%), Ουγγαρία (+15,3%), Πολωνία (+13,7%) και Σλοβενία (+13,5%) μαζί με την Κύπρο (+10,9%).

Αντίθετα, η Εσθονία (-6,2%), το Λουξεμβούργο (-3,6%), η Σουηδία (-2%), η Ελβετία (-1,4%) και η Νορβηγία (-0,4%) ανέφεραν μείωση του όγκου των μεταφορών.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+, τα καλύτερα αποτελέσματα προήλθαν από την Ιταλία (+4,4%), την Ισπανία (+3,3%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (+1,7%), ενώ η Γερμανία (+0,8%) και η Γαλλία (+0,7%) είχαν «σημαντικά υποαποδόσει» κατά τη διάρκεια του μήνα και η ευθύνη πιστώνεται στους «τιμωρητικούς» εθνικούς φόρους αεροπορίας.

Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI EUROPE, υπογράμμισε ότι «Η επιβατική κίνηση παρέμεινε ανθεκτική τον Μάιο, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια και την αναψυχή ως μέρος της υποκείμενης μετάβασης από την υλική στην εμπειρική κατανάλωση. Αυτό αποτελεί καλό οιωνό για τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής.

Ωστόσο, η απόδοση πολλών αεροδρομίων εξακολουθεί να παρεμποδίζεται από ελλείψεις αεροσκαφών και προβλήματα συντήρησης που επηρεάζουν τις αεροπορικές εταιρείες, διαταραχές στη Διαχείριση Εναέριας Κυκλοφορίας και τιμωρητικούς φόρους στις αερομεταφορές όλα επηρεάζοντας την αεροπορική συνδεσιμότητα. Μένει επίσης να δούμε πώς η γεωπολιτική και η γεωοικονομία θα διαμορφώσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και των επιχειρήσεων στο μέλλον.

Η πρώτη έχει διαφοροποιημένες επιπτώσεις στην κυκλοφορία στα αεροδρόμια -αρνητικές για ορισμένα και θετικές για μερικά άλλα- ενώ μέχρι στιγμής η γεωοικονομία έχει επηρεάσει κυρίως την εμπορευματική κίνηση, αλλά όχι την επιβατική κίνηση συνολικά».