
Την καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη κατέγραψε φέτος η Ελλάδα σε επίπεδο αεροπορικής διασυνδεσιμότητας, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ACI Europe που παρουσιάστηκε στο συνέδριο του Συμβουλίου στην Αθήνα.
Η Ελλάδα σημειώνει θεαματική πρόοδο στην αεροπορική διασυνδεσιμότητα το 2025, επιτυγχάνοντας αύξηση 35% σε σχέση με το 2019 και 10% σε σύγκριση με το 2024, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Airports Council International Europe (ACI Europe) που παρουσιάστηκε με αφορμή το 35ο ετήσιο συνέδριο του Συμβουλίου στην Αθήνα, με οικοδεσπότη τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η χώρα αναδείχθηκε πρώτη μεταξύ των 31 κρατών-μελών της ΕΕ+ σε επίπεδο συνολικής βελτίωσης, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού και της αεροπορικής δραστηριότητας.
Εντυπωσιακή πορεία του αεροδρομίου της Αθήνας
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) ξεχώρισε με άνοδο 33% στην επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2019 και 13% σε σχέση με το 2024, ξεπερνώντας την πλειονότητα των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που εξυπηρετούν 25-40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Σύμφωνα με τη Eurostat, η Αθήνα κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση κινήσεων αεροσκαφών στην Ε.Ε. σε σύγκριση με το 2019, ενώ εντυπωσιακή είναι και η πρόοδος σε επίπεδο άμεσης συνδεσιμότητας, όπου ανέβηκε από την 20ή στην 10η θέση, καταγράφοντας αύξηση 24%.
Αντίστοιχα, ως αεροπορικός κόμβος, η Αθήνα σημείωσε άλμα 92% σε σχέση με το 2019, ανεβαίνοντας από τη 22η στη 12η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη.
Ο CEO του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, τόνισε:
«Η διασυνδεσιμότητα δεν αφορά μόνο την αύξηση της επιβατικής κίνησης, αλλά και την επένδυση εταιρειών που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο ως κόμβο. Το αεροδρόμιο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής οικονομίας και μοχλός για την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας και της χώρας».
Επεσήμανε, επίσης, τη σημασία των εγχώριων και διεθνών επενδύσεων στον τομέα των αερομεταφορών, που συνέβαλαν στην ταχεία ανάκαμψη μετά την πανδημία.
Η ευρωπαϊκή εικόνα: Διπλή ταχύτητα ανάκαμψης
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η έκθεση του ACI δείχνει ότι, αν και η εναέρια συνδεσιμότητα αυξήθηκε κατά 7% το 2025, εξακολουθεί να υπολείπεται κατά 9% των επιπέδων του 2019. Μόνο οι μισές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Κύπρο να ηγούνται.
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI Europe, ανέφερε πως η διαφορετική ταχύτητα ανάκαμψης οφείλεται στη γεωπολιτική αβεβαιότητα, την αλλαγή στη ζήτηση για επαγγελματικά ταξίδια και τη διαφοροποίηση του ρόλου των low cost carriers, που ενίσχυσαν τη συνδεσιμότητα σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς αερομεταφορείς.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως η αεροπορική διασυνδεσιμότητα συμβάλλει κατά 5% στο ΑΕΠ της Ευρώπης, ενώ στηρίζει 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, αριθμοί που καταδεικνύουν τη στρατηγική σημασία του κλάδου.
Προκλήσεις: Περιβάλλον, κόστος και υποδομές
Ο Jankovec υπογράμμισε πως η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα θα επιβαρύνει το κόστος ταξιδιού και πιθανόν να περιορίσει την ανάπτυξη στο 1,4% ετησίως αντί για 2%. Ανέφερε επίσης ότι η Ευρώπη θα χάσει φέτος 1,5 εκατ. πτήσεις λόγω ανεπαρκών υποδομών και κορεσμού του εναέριου χώρου, ιδιαίτερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου βρίσκεται και η Ελλάδα.
Η ανάγκη για μια νέα στρατηγική για τις αερομεταφορές που θα αναγνωρίζει τον ρόλο της διασυνδεσιμότητας ως εργαλείο για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και κοινωνική συνοχή, προβάλλεται πλέον ως επιτακτική