Σύνταξη tourismtoday.gr

Ο τουριστικός τομέας στις Χώρες του Κόλπου (GCC) μεταμορφώνεται από επενδύσεις σε υποδομές και ανάπτυξη με γνώμονα την εμπειρία, σύμφωνα με την μελέτη Connecting Travel Insights 2025 της Mabrian.

Με βάση τα δεδομένα, εντοπίζονται κρίσιμες ευκαιρίες ανάπτυξης για την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της αξιοποίησης της αεροπορικής συνδεσιμότητας, της βελτίωσης των εμπειριών των επισκεπτών και της αξιοποίησης τμημάτων υψηλού δυναμικού, όπως οι διακοπές αναψυχής και οι νεότεροι ταξιδιώτες.

Αξιοποίηση του πλεονεκτήματος της αεροπορικής συνδεσιμότητας

Η ταχεία άνοδος του GCC στην παγκόσμια τουριστική εξέχουσα θέση υποστηρίζεται από την ισχυρή αεροπορική συνδεσιμότητα.

Η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και το Κατάρ σχηματίζουν ένα ισχυρό τρίγωνο συνδεσιμότητας, χάρη στη συνεπή αύξηση της διεθνούς αεροπορικής χωρητικότητας από το 2019, στο +38%, +14,5% και +14% αντίστοιχα.

Η ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας κατά τις ενδιάμεσες περιόδους (με ηπιότερες θερμοκρασίες) ή μέσω εποχιακών διαδρομών που εκτελούνται από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους θα μπορούσε να υποστηρίξει τον στόχο της αύξησης των αφίξεων αναψυχής σε μακρινές αποστάσεις, όχι μόνο για αυτές τις χώρες, αλλά και για άλλους προορισμούς του GCC όπως το Ομάν και το Μπαχρέιν.

Εστιάζοντας στη δημιουργία εξαιρετικών ταξιδιωτικών εμπειριών και περιπέτειας

Η μελέτη υπογραμμίζει μια σειρά έργων που βασίζονται στην εμπειρία και αναπτύσσονται σε όλες τις χώρες του GCC, επισημαίνοντας πώς αυτά τα αξιοθέατα συνδυάζουν την τοπική κληρονομιά, τον πολιτιστικό πλούτο και τα διεθνή εμπορικά σήματα για να τραβήξουν την παγκόσμια προσοχή και να προσελκύσουν ταξιδιώτες παγκοσμίως.

Ωστόσο, ο Δείκτης Ικανοποίησης Τουριστικών Προϊόντων (TPI) της Mabrian θέτει ένα κρίσιμο ζήτημα.

Για να τοποθετηθούν με επιτυχία ως premium προορισμοί για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες υψηλής αξίας, οι χώρες του GCC πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ποιότητα των εμπειριών, ειδικά παρέχοντας υπηρεσίες παγκόσμιας κλάσης στις εγκαταστάσεις.

Οι τιμές ταξιδιού από προορισμούς αναφοράς για το GCC -όπως η Σιγκαπούρη, η Ταϊλάνδη, η Τουρκία και οι Σεϋχέλλες- κυμαίνονται από 70 έως 75 με άριστα τις 100 μονάδες, ενώ ο μέσος όρος του GCC ανέρχεται σε 68,1, αντανακλώντας την απόδοση και στις έξι χώρες.

Τα καλά νέα είναι ότι όλοι οι προορισμοί του GCC παρουσιάζουν ανοδική τάση σε αυτόν τον δείκτη, υποδεικνύοντας ότι βρίσκονται στο σωστό δρόμο και θα πρέπει να συνεχίσουν να βασίζονται σε αυτή την πρόοδο τους επόμενους μήνες και χρόνια.

Πηγή: Mabrian

Βελτίωση της συνολικής και μεσαίας κλίμακας εμπειρίας των επισκεπτών

Για να επιτευχθεί βιώσιμη ανάπτυξη, η συνολική ικανοποίηση από τη διαμονή είναι απαραίτητη για την αύξηση των αφίξεων αναψυχής και την ενθάρρυνση διαμονών μεγαλύτερης διάρκειας.

Αυτή η ικανοποίηση των επισκεπτών πρέπει να επεκταθεί πέρα ​​από το πολυτελές τμήμα – ιδιαίτερα σε ξενοδοχεία ανώτερης μεσαίας και υψηλής κατηγορίας.

Εάν η εμπειρία των επισκεπτών δεν πληροί τα διεθνή πρότυπα, μπορεί να αποθαρρύνει τους ταξιδιώτες από το να εξετάσουν τους προορισμούς του GCC ως βιώσιμες επιλογές διακοπών μακράς διάρκειας.

Οι βαθμολογίες του Δείκτη Ικανοποίησης Φιλοξενίας (HSI) αποκαλύπτουν τομείς που χρήζουν βελτίωσης:

  • Προορισμοί όπως η Σαουδική Αραβία (62,1 στα 100) και το Κατάρ και το Μπαχρέιν (70,3) πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διασφαλίσουν ότι οι εμπειρίες διαμονής θα είναι αξέχαστες.
  • Αυτό σημαίνει επένδυση στην εμπειρία των επισκεπτών όχι μόνο σε πολυτελή τμήματα αλλά και σε χαμηλότερες κατηγορίες, διαφοροποιώντας την ανάπτυξη ξενοδοχείων ώστε να συμπεριλάβει επιλογές υψηλής και μεσαίας κατηγορίας τόσο σε αστικά όσο και σε θέρετρα.
Πηγή: Mabrian

Αξιοποίηση αχαρτογράφητων τμημάτων στον τομέα της αναψυχής

Τα δεδομένα υπογραμμίζουν επίσης τη δυνατότητα βασικών τμημάτων ζήτησης να ενισχύσουν τα ταξίδια αναψυχής στην περιοχή, ιδιαίτερα το τμήμα bleisure και τις νεότερες γενιές.

Οι επισκέπτες σε προορισμούς του GCC εμφανίζουν ένα ξεχωριστό πρότυπο συμπεριφοράς που τους διαφοροποιεί από άλλες αγορές.

Οι επαγγελματίες ταξιδιώτες καταγράφουν σταθερά μεγαλύτερες μέσες διαμονές από τους επισκέπτες αναψυχής. Αυτή η τάση, που παρατηρήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια, υποδηλώνει ότι αυτοί οι προορισμοί αξιοποιούν με επιτυχία την ευκαιρία bleisure μεταξύ των διεθνών τουριστών.

Υπάρχουν, ωστόσο, δύο εξαιρέσεις -η Σαουδική Αραβία και το Ομάν- όπου η ισορροπία γέρνει υπέρ των ταξιδιωτών αναψυχής.

  • Στη Σαουδική Αραβία, για παράδειγμα, οι επισκέπτες αναψυχής διαμένουν κατά μέσο όρο 4,11 ημέρες, σε σύγκριση με 3,18 ημέρες για τους επαγγελματίες ταξιδιώτες.
  • Στο Ομάν, οι επαγγελματικές διαμονές είναι ελαφρώς μικρότερες από αυτές των επισκεπτών αναψυχής.

Για να ενισχύσουν το τμήμα bleisure, οι χώρες του GCC θα πρέπει να βελτιώσουν τις επιλογές διαμονής μεσαίας κατηγορίας και να ευθυγραμμίσουν τις εμπειρίες ξενοδοχείων -ειδικά στις κορυφαίες κατηγορίες- με τα παγκόσμια πρότυπα.

Ομοίως, υπάρχει σημαντικό δυναμικό ανάπτυξης μεταξύ των νεότερων ταξιδιωτών. Η προσέλκυση της προσοχής τους θα μπορούσε να ενισχύσει τις αφίξεις, όχι μόνο με την επέκταση των επιλογών διαμονής σε μεσαίες και οικονομικές κατηγορίες, αλλά και με την προώθηση φιλόδοξων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα τους.

Επί του παρόντος, περίπου 1 στους 5 επισκέπτες σε προορισμούς του GCC είναι ηλικίας μεταξύ 18 και 35 ετών. Η διατήρηση της εμπλοκής αυτού του τμήματος θα μπορούσε να έχει σημαντικό αντίκτυπο τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Πηγή: Mabrian

Σχολιάζοντας ο Carlos Cendra, Διευθυντής Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας στην Mabrian τόνισε πως «τα φετινά ευρήματα αντικατοπτρίζουν ένα ωριμάζον και ολοένα και πιο ανταγωνιστικό παγκόσμιο τουριστικό οικοσύστημα και το GCC σαφώς παίζει για να κερδίσει.

Γι’ αυτό και η ευφυΐα δεδομένων είναι τόσο ζωτικής σημασίας σε αυτό το ταχέως εξελισσόμενο τοπίο όχι μόνο ως εργαλείο για την πρόβλεψη τάσεων και ευκαιριών, αλλά και για τη διατήρηση υψηλών προτύπων και την ενημέρωση σχετικά με τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των ταξιδιωτών και τη δυναμική ανάπτυξης προορισμών.»