Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την αναπόσπαστη σχέση μεταξύ της οικονομικής ευημερίας της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας και της ζωτικότητας του τουρισμού τους, υπογραμμίζει πρόσφατη μελέτη του Mabrian.

Η μελέτη ανέλυσε το πώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει την αντίληψη των τουριστών και την επακόλουθη υγεία της Ιταλίας ως προορισμού.
Το έκανε συγκρίνοντας την Ιταλία με δύο από τους κύριους τουριστικούς προορισμούς στη Μεσόγειο, συγκεκριμένα την Ισπανία και την Ελλάδα και ανέλυσε τους διαφορετικούς δείκτες τουριστικών τάσεων που μετρούν την εξάρτηση των προορισμών από τον τουρισμό και τις διάφορες διαφορές μεταξύ τους.

Η εξάρτηση αυτών των προορισμών από τον τουρισμό

Για να δοθεί το πλαίσιο της μελέτης, γίνεται αναφορά στο πώς οι οικονομίες της Ιταλίας, της Ισπανίας ή της Ελλάδας συνδέονται στενά με την υγεία της τουριστικής τους βιομηχανίας. Σημαντική είναι η συνεισφορά στο ΑΕΠ από τον τουρισμό σε:

  • Ελλάδα 21%
  • Ιταλία 13%
  • Ισπανία 12%

Η αντίληψη του κλίματος συνδέεται σημαντικά με οποιοδήποτε ακραίο καιρικό φαινόμενο σε έναν προορισμό.

Οι αλλαγές στην αντίληψη για το κλίμα είναι πιο έντονες στους μεσογειακούς προορισμούς λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης τουριστών τους καλοκαιρινούς μήνες.

Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία επίδραση στη συνολική ικανοποίηση και ζήτηση των ταξιδιωτών για αυτούς τους προορισμούς, λόγω της αυξανόμενης εκτίμησης άλλων τουριστικών προϊόντων.

Είναι ακόμη πολύ νωρίς για να διαπιστωθεί αν οι Ιταλοί θα προτιμήσουν να περάσουν τις διακοπές τους σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης, αν και υπάρχει μια σχετική τάση που δείχνει αύξηση του ενδιαφέροντος.

Σύμφωνα με την κατάταξη από τη Διεθνή Ένωση Συνεδρίων (ICCA), το 2022 η Ιταλία ήταν ο δεύτερος ευρωπαϊκός προορισμός MICE και ο τρίτος στον κόσμο.
Όσον αφορά στις εκδηλώσεις, η Ιταλία είναι επίσης μια δύναμη στον επιχειρηματικό τουρισμό. Επιπλέον, ο τουριστικός τομέας της είναι άκρως εποχιακός, με το καλοκαίρι να αποτελεί βασική περίοδο.

Σχετικά με τις δαπάνες που πραγματοποιούν οι διεθνείς τουρίστες σε αυτούς τους προορισμούς, στην Ιταλία συγκεντρώνονται κυρίως τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο, δημιουργώντας το 50% των δαπανών. Στην Ισπανία, το 47% των διεθνών δαπανών συγκεντρώνεται το καλοκαίρι, ενώ οι μήνες από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο αντιπροσωπεύουν μόνο το 21% των διεθνών δαπανών.
Από την πλευρά της Ιταλίας οι τέσσερις χειμερινοί μήνες αντιπροσωπεύουν το 20% των διεθνών δαπανών.

Ένα άλλο σημείο που καταδεικνύει πόσο εξαρτημένες μπορούν να είναι οι μεσογειακές χώρες από τον θερινό τουρισμό είναι εμφανές όταν αναλύονται οι αναφορές στα social media.

Πράγματι, στην Ιταλία το 11% των αναφορών αναφέρεται στο προϊόν θάλασσας και ήλιου το 2022. Ένα ποσοστό υψηλότερο από αυτό του 2019, όταν ο ήλιος και το προϊόν της θάλασσας αντιπροσώπευαν το 9% των συνολικών αναφορών στα κοινωνικά δίκτυα.

Πηγή: Mabrian

Ενδιαφέροντα και κίνητρα ταξιδιωτών

Tα τουριστικά προϊόντα που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το κλίμα και τον καλό καιρό συγκαταλέγονται στα πέντε πιο συζητημένα ενδιαφέροντα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι δραστηριότητες που σχετίζονται με τη φύση ή τον αθλητισμό αντιπροσωπεύουν το 16% και το 17% των αναφορών αντίστοιχα.

Στην Ελλάδα, η εξάρτηση από αυτά τα προϊόντα είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού η φύση, οι παραλίες και ο αθλητισμός αποτελούν το 54% των αναφορών στα social media.
Στην Ισπανία, (φύση, αθλήματα, ήλιος και θάλασσα) αντιπροσωπεύουν το 42% των αναφορών στα κοινωνικά δίκτυα το 2022.

Στην ουσία, αυτές οι χώρες προσελκύουν επισκέπτες λόγω της κουλτούρας, της κληρονομιάς και της γαστρονομίας τους, αλλά και επειδή αποτελούν καλή επιλογή όταν αναζητάτε ζεστό καιρό και ήλιο.

Πηγή: Mabrian

Η επίδραση του κλίματος

Αλλά με τα ολοένα και πιο έντονα και παρατεταμένα κύματα καύσωνα και τις καταστροφικές καταιγίδες το «la dolce vita» μπορεί να γίνει κόλαση για τους ταξιδιώτες. Αυτό πρέπει να αποτραπεί και να προβλέψει ο προορισμός σχετικά με την αντίληψη που έχουν οι επισκέπτες για το κλίμα.

Οι τουρίστες είναι ικανοποιημένοι ή δυσαρεστημένοι με αυτό; Και το πιο σημαντικό, είναι ο καιρός ένας παράγοντας που αλλάζει τη συνολική εμπειρία τους στον προορισμό σας;

Ο γενικός δείκτης ικανοποίησης ενός προορισμού βασίζεται σε συνδυασμό με τους αντίστοιχους της φιλοξενίας, του προϊόντος, της αντίληψης ασφάλειας και του κλίματος.
Οποιαδήποτε αλλαγή σε έναν από τους τέσσερις δείκτες θα επηρεάσει τη συνολική ικανοποίηση που αποδίδεται σε έναν προορισμό.

Ο καιρός έχει γίνει συχνό θέμα στις τουριστικές αναφορές από ταξιδιώτες. Σχολιάζουν θετικά ή αρνητικά την εμπειρία τους λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως οι υψηλές θερμοκρασίες που τους εμποδίζουν να πραγματοποιήσουν κάποιες δραστηριότητες.

Στην Ιταλία παρατηρείται ότι, αν τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο η αντίληψη για το κλίμα ήταν κατά μέσο όρο 89 πόντους από 100 το 2021, το 2022 βρίσκουμε κατά μέσο όρο 86.
Ας σημειώσουμε ότι το καλοκαίρι του 2022 ήταν το πιο hot στην ιστορία της Ιταλίας.
Η ίδια κατάσταση παρατηρείται στην Ισπανία και την Ελλάδα.

Η αντίληψη για το κλίμα ήταν κατά μέσο όρο 2,6 μονάδες χαμηλότερη στην Ισπανία και ακόμη και 5,4 μονάδες χαμηλότερη στην Ελλάδα, μεταξύ 2021 και 2022.

Άρα, οι αντιλήψεις για το τοπικό κλίμα τείνουν να είναι πιο αρνητικές κατά τα ακραία καλοκαίρια. Όπως φαίνεται, η αντίληψη του καιρού είναι ένας παράγοντας που λαμβάνει υπόψη ο ταξιδιώτης όταν αξιολογεί την εμπειρία του θετικά ή αρνητικά.

Ο κίνδυνος είναι ότι εάν συνεχίσουν να υπάρχουν όλο και περισσότερες αρνητικές αναφορές για το κλίμα τα επόμενα χρόνια, η συνολική ικανοποίηση από τον προορισμό θα μειωθεί και οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να σταματήσουν να τον επισκέπτονται.

Προς το παρόν δεν ισχύει αυτή η κατάσταση, καθώς δεν έχει εντοπιστεί ότι η πτώση της αντίληψης για το κλίμα επηρεάζει την πραγματική ζήτηση αυτών των χωρών

Το 2022, για παράδειγμα, στην Ιταλία, η συνολική ικανοποίηση των επισκεπτών ξεπέρασε αυτή του 2021, υποστηριζόμενη από την καλή αντίληψη των προσφερόμενων προϊόντων, την καλή ικανοποίηση στη φιλοξενία και το εξαιρετικό αίσθημα ασφάλειας.
Έτσι, η μείωση της αντίληψης για το κλίμα εξακολουθεί να μετριάζεται από άλλους δείκτες. Αυτό επαναλαμβάνεται στην Ισπανία και την Ελλάδα, για παράδειγμα.

Πηγή: Mabrian

Ενδιαφέρον για άλλους προορισμούς

Αναλύοντας τις αναζητήσεις πτήσεων από Ιταλούς, για παράδειγμα, προς προορισμούς στη Βόρεια Ευρώπη, βλέπουμε σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος μεταξύ 2019 και 2023.

Για ταξίδια μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου 2023, οι αναζητήσεις πτήσεων αυξήθηκαν κατά 13% για τη Σουηδία και μειώθηκαν κατά 22% για την Ισπανία.
Αυτό θα μπορούσε να είναι σημάδι αλλαγής στη συμπεριφορά των Ιταλών όταν επιλέγουν προορισμούς διακοπών.

Είναι ακόμη νωρίς για να διαπιστωθεί μια αλλαγή στη συμπεριφορά, λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι αυτό το καλοκαίρι πολλοί παράγοντες έχουν εμπλακεί κατά την επιλογή ενός προορισμού διακοπών. Ανάμεσα τους είναι ο πληθωρισμός και η αύξηση του κόστους σε πτήσεις και ξενοδοχεία, οι οποίοι είναι πολύ σημαντικοί.

Το περασμένο καλοκαίρι, κατά μέσο όρο, ήταν ακόμη φθηνότερα να πετάξεις στην Ελλάδα και την Ισπανία από ό,τι σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης.

Επιπλέον, κατά μέσο όρο, οι τιμές σε ξενοδοχεία τείνουν να είναι πιο ελκυστικές σε ορισμένες περιοχές της Μεσογείου.

Οπότε, ναι, ο ταξιδιώτης μπορεί να επιλέξει τον προορισμό των διακοπών του με βάση το κλίμα, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι ο οικονομικός παράγοντας γίνεται όλο και πιο σημαντικός.