του Χάρη Ντιγριντάκη

Τροχοδρομεί προς την ολοκλήρωση και λειτουργία του σε λιγότερο από ένα έτος από τώρα το Μετρό Θεσσαλονίκης που αποτελεί το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό και αναπτυξιακό έργο στη Βόρεια Ελλάδα.

Η έναρξη του τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 αλλά αυτοί που ξέρουν την προσδιορίζουν για τον προσεχή Σεπτέμβριο. Ακολούθως και σε διάστημα 6 μηνών θα ξεκινήσει η επέκταση του και προς την Καλαμαριά.

Χθες υπεγράφη η σύμβαση για τη Συντήρηση του Δικτύου του Μετρό με την ιταλογαλλική κοινοπραξία Thema AE. στο εργοτάξιο του Σταθμού Αγία Σοφία παρουσία του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.

Επισημαίνεται ότι αντίστοιχα συστήματα Μετρό λειτουργούν σε 7 χώρες στην Ευρώπη και σύμφωνα.

Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης -που ως project προσιδιάζει με αυτό της Κοπεγχάγης- στο σύνολο του, υπολογίζεται πως θα κυκλοφορούν, καθημερινά, περίπου 57.000 λιγότερα ιδιωτικής χρήσης οχήματα.

«Μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση ενός από τα σημαντικότερα έργα που έχουν γίνει στην πατρίδα μας, τη λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την τελετή υπογραφής της Σύμβασης για τη λειτουργία και τη συντήρηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ακολούθως ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τις υποχρεώσεις του Αναδόχου, όπως απορρέουν από τη σύμβαση, τονίζοντας ότι προκρίθηκε η λύση της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και υιοθετήθηκαν οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, προκειμένου η λειτουργία και συντήρηση του δικτύου να γίνεται με τον πλέον εύρυθμο και αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να διασφαλίζονται υπηρεσίες υψηλής ποιότητας προς το επιβατικό κοινό.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν, επίσης, η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορές, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Κώστας Μαγουλάς και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό κ. Νικόλαος Κουρέτας.

Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στοιχεία Βασικής Γραμμής Μετρό Θεσσαλονίκης

  • 13 σύγχρονοι σταθμοί (Απόσταση μεταξύ σταθμών: 500-600μ. Μήκος αποβάθρας: 60 μ.)
  • 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
  • 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρωςκλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450.
  • Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων (PSD doors), κάθε σταθμού, για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
  • Δημιουργία αμαξοστασίου έκτασης 50.000 τ.μ, με κατασκευή και εξοπλισμό του Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) στην περιοχή της Πυλαίας.

Στοιχεία επέκτασης βασικού δικτύου προς Καλαμαριά

  • 5 σύγχρονοι σταθμοί (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα)
  • 4,77 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
  • 15 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων (αναμένονται στα τέλη του 2024 άλλοι 7).
  • Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού(PSD doors), για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

 

Επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι δύο βασικές επεκτάσεις, προς τη βορειοδυτική περιοχή του αστικού ιστού της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είναι η φυσική εξέλιξη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξή του.

Για την επέκταση στη βορειοδυτική περιοχή, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει ήδη υπογράψει σύμβαση στις 8/3/2023 για τις πρόδρομες εργασίες της.

Στόχος είναι, όταν ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επέκτασης, να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες οι οποίες στη βασική γραμμή στοίχισαν σε χρόνο και χρήμα.

Για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, έχουν ξεκινήσει τοπογραφικές μελέτες και γεωτεχνικές – γεωλογικές έρευνες.

Αρχαιολογικές μελέτες, εργασίες, ανασκαφές

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό) : η εταιρεία, σε συνεργασία την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, τις Διευθύνσεις και την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, αναδεικνύει τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρήματα του έργου σε ειδικά

διαμορφωμένους χώρους σε κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου. Συνεπώς, το όφελος από την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι διπλό για την πόλη : ταχύτητα, ασφάλεια, άνεση και αξιοπιστία με το καλύτερο μέσο μαζικής μεταφοράς αλλά και ανεκτίμητη γνώση για την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Στις αρχαιολογικές εργασίες, ανασκαφές και συντηρήσεις, απασχολήθηκαν, έως σήμερα, άτομα όλων των ειδικοτήτων, ενώ για την αρχαιολογική έρευνα, που άρχισε το 2006 και η οποία απέδωσε περισσότερα από 300.000 ευρήματα, επενδύθηκαν άνω των 175 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο

περιλαμβάνεται και το κόστος πλήθους μελετών, μεταξύ αυτών των μελετών για το Μουσείο που θα δημιουργηθεί στο σημείο του Crossover (6.000 τ.μ. κύριοι χώροι) , όπως και για την αποκατάσταση του τεμένους Χαμζά Μπέη, γνωστού ως «Αλκαζάρ».

Οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του Έργου, περιλαμβανομένου του κεντρικού τμήματος του Σταθμού «Βενιζέλου» και των προσβάσεων του εν λόγω σταθμού (βόρεια και νότια).