
Τις «Τάσεις και Προοπτικές του Ευρωπαϊκού Τουρισμού» παρουσιάζει η νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τουρισμού (ETC), με την Ελλάδα να βρίσκεται στην πρώτη εξάδα των προορισμών με τη μεγαλύτερη αύξηση διεθνών αφίξεων μέχρι στιγμής έναντι του 2019 αλλά και του 2023.
Σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης, η Ελλάδα παρουσιάζει άνοδο αφίξεων 20,4%, και κατατάσσεται στην 6η θέση των χωρών με τη μεγαλύτερη άνοδο σε σχέση με το 2019.
Τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασε η Σερβία (+40%) και ακολουθούν η Μάλτα (+37%), η Βουλγαρία (+28,6%), η Πορτογαλία (+25,7%) και η Τουρκία (+22%). Η επιτυχία αυτών των προορισμών οφείλεται εν μέρει στην προσφορά value εμπειριών και γενικά ευνοϊκών καιρικών συνθηκών.
Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, η χώρα μας παρουσιάζει άνοδο διεθνών αφίξεων της τάξης του 24,4%, με πρώτη τη Μάλτα (+31,3%), δεύτερη τη Νορβηγία (+28%), τρίτη την Ελλάδα, τέταρτη την Τσεχία (+18,1%) και πέμπτη την Ιταλία (+17,8%).
Οι πιο σημαντικές αυξήσεις στις εισερχόμενες δαπάνες μέχρι σήμερα παρατηρούνται στην Ισπανία (25%), στην Ελλάδα (25%), στην Ιταλία (20%) και στη Γαλλία (16%).
Ο τουρισμός αντιμετωπίζει αυξανόμενα κόστη – Που κινούνται οι δαπάνες
Σημαντικές προκλήσεις εξακολουθούν να επηρεάζουν τον ταξιδιωτικό τομέα. Οι επαγγελματίες του τουρισμού αναφέρουν το αυξανόμενο κόστος διαμονής, επιχειρηματικών λειτουργιών και πτήσεων, μαζί με τις ελλείψεις προσωπικού , ως σημαντικά ζητήματα. Παρά τη συνεχιζόμενη επίδρασή τους, αυτές οι προκλήσεις έχουν μειωθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Οι αυξήσεις στο επιχειρηματικό κόστος οδήγησαν σε γενική αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών . Οι επισκέπτες αναμένεται να ξοδέψουν 800,5 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρώπη φέτος, σημειώνοντας αύξηση 13,7% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό προκύπτει από τις αυξημένες τιμές λειτουργίας, την επιστροφή τουριστών με υψηλές δαπάνες από την περιοχή APAC και την έντονη ζήτηση από εκδηλώσεις και συνδυασμένα ταξίδια επαγγελματικού-αναψυχής. Ο κλάδος των καταλυμάτων ωφελήθηκε ιδιαίτερα το πρώτο εξάμηνο του έτους με τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο να αυξάνονται κατά 5,4% και τα ποσοστά πληρότητας να αυξάνονται κατά 1,8%.
Οι πιο σημαντικές αυξήσεις στις εισερχόμενες δαπάνες από το έτος μέχρι σήμερα είναι στην Ισπανία (25%), στην Ελλάδα (25%), στην Ιταλία (20%) και στη Γαλλία (16%). Άλλες χώρες όπως η Κροατία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία αναμένουν να δουν μεγαλύτερη μέση διαμονή το 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που θα έχει επίσης ως αποτέλεσμα αυξημένα έσοδα από τον τουρισμό.
Διαφοροποίηση του ευρωπαϊκού τουρισμού
Η έκθεση εντοπίζει μια αυξανόμενη διαφοροποίηση του ευρωπαϊκού τουρισμού, με τους αναδυόμενους προορισμούς και τις αγορές προέλευσης να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους. Οι παράγοντες που συμβάλλουν περιλαμβάνουν την αναζήτηση σχέσης ποιότητας/τιμής σε μη παραδοσιακούς προορισμούς, την επιστροφή ταξιδιωτών από την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και την αυξανόμενη διαθεσιμότητα σιδηροδρομικών ταξιδιών.
Αν και οι ΗΠΑ παραμένουν η αγορά με τις καλύτερες επιδόσεις πηγών μακράς διάρκειας, υπάρχει αξιοσημείωτη απορρόφηση από τις αγορές της Ανατολικής Ασίας , ιδιαίτερα της Κίνας . Οι ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύονται ιδιαίτερα ελκυστικές για τους Κινέζους επισκέπτες, καθώς η Κίνα αναμένεται να γίνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά προέλευσης για προορισμούς πόλεων το 2025, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ.
Υπάρχει επίσης μια αύξηση στον αριθμό των ταξιδιωτών που επιλέγουν ταξίδια εκτός εποχής και λιγότερο γνωστούς προορισμούς, λόγω της αναζήτησης αξίας για τα χρήματα και μοναδικών, αυθεντικών εμπειριών. Συγκεκριμένα, η Αλβανία και το Μαυροβούνιο έχουν σημειώσει αξιοσημείωτη αύξηση του μεριδίου αγοράς, κατά 86% και 31% αντίστοιχα, από το 2019.
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για ταξίδια εκτός της πεπατημένης αντικατοπτρίζεται επίσης στις διαδικτυακές συνομιλίες για τα ευρωπαϊκά ταξίδια, οι οποίες υπογράμμισαν την ελκυστικότητα των φυσικών νησιών , όπως η Μαδέρα στην Πορτογαλία και η Magerøya στη Νορβηγία. Και οι δύο αυτές χώρες σημείωσαν αντίστοιχη αύξηση στις αφίξεις και στις διανυκτερεύσεις. Η βιωσιμότητα ήταν ένας βασικός θετικός μοχλός για τη φήμη για τους προορισμούς αυτό το τρίμηνο, ενώ η πιο αρνητική συζήτηση επικεντρώθηκε στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις του υπερπληθυσμού στα παραδοσιακά τουριστικά hotspots.
Ταυτόχρονα, η αύξηση της χωρητικότητας των σιδηροδρόμων ανοίγει την πόρτα για τους ταξιδιώτες να εξερευνήσουν νέες εμπειρίες και προορισμούς. Η εθνική εταιρεία σιδηροδρόμων της Γερμανίας, Deutsche Bahn, σημείωσε αύξηση 21% στα διεθνή δρομολόγια μεταξύ 2019 και 2023, κυρίως προς όφελος των γειτονικών χωρών. Οι υπηρεσίες της Eurostar έχουν επιστρέψει στα επίπεδα επιβατών πριν από την πανδημία και η ισπανική σιδηροδρομική εταιρεία Renfe ανέφερε ότι πούλησε 500.000 εισιτήρια εντός έξι μηνών από την έναρξη της διεθνούς γραμμής της προς τη Γαλλία. Και οι τρεις αυτοί φορείς έχουν σχέδια να επεκτείνουν τη χωρητικότητα τα επόμενα χρόνια, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη σημασία των σιδηροδρόμων στον ευρωπαϊκό τουρισμό.